Pages

In fantasy, I can make a happy ending, complete break, and I can put people in a situation where they are confronted with things that they would not confront in the real world. It is because this is my story and my fantasy.

Tuesday 5 June 2012

AKU CINTA KAMU BAB 37
















AKU CINTA KAMU BAB 37





Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati,
mampu melumatkan seluruh jiwa raga.
Manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas,
mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.
-Hamka-




HARI ini adalah majlis pertunanganku dan Tengku Ezkandar Heidi. Akan diadakan di sebelah malam nanti. Majlis pertunangan yang diadakan hanyalah terdiri dari kalangan kerabat keluarga terdekat sahaja. Press dan orang luar tidak dijemput sama sekali. Cukuplah majlis bahagia kami ini diadakan secara kecil-kecilan dan simple sahaja. Seperti yang nenek katakan. Biarlah bersederhana kerana kemeriahan tidak menjanjikan apa-apa. Betul tu nek! Hahaha.


            Majlis pertunangan diadakan di banglo mewah milik papa. Semuanya diuruskan oleh papa, mummy dan orang kuat mereka Ben. Hehe. Mummy adalah orang yang paling gembira sekali dan teruja sekali ingin melakukan persiapan pertunanganku. Katanya, pertama kali membuat majlis seperti ini bagi anak daranya sendiri. Terharu aku dibuatnya. Mummy benar-benar menanggapku seperti anak kandungnya sendiri. Betapa bertuahnya Trish Mama. Huhu.


            “Kalau yang macam ni okay tak?” Soal Ben kepadaku yang sedang duduk bersama dengan sepupu-sepupu perempuanku sebelah papa dan melihat mereka membuat hantaran yang Ben aturkan. Aku menoleh memandang Ben yang sedang menghiasi mini pelamin tunangku. Cantik sekali. Simple but nice orang putih kata. Bertemakan putih dan hitam. Semuanya idea Ben. Berani betul dak Ben ni nak buat tema macam tu. Pada mulanya nenek dan granny membantah. Kata mereka macam nak berkabung saja. Nasiblah dak Ben tu pakar sangat nak terangkan. Katanya rona latest lah segala. Akhirnya nenek dan granny bersetuju juga. Lebih-lebih lagi pabila melihat hasil kerja Ben. Ben. Siapa yang tak kenal. Fashion designer yang terkenal.


            “Okay kot. I don’t know Ben. Awak buatlah apa yang patut. Kat mata saya apa yang awak buat tetap cantik.” Balasku pada Ben dan memandang Ben yang sedang membetulkan bunga di atas pelamin tersebut.


            “Kau ni babe. Asyik okay je. Kang tak cantik. Padan muka. Ni siapa yang nak bertunang ni? Aku ke kau?” Rungut Ben. Aku tergelak kecil.


            “Sayalah. Tapi betullah apa yang saya kata. Saya ikut je apa yang awak nak buat.. awakkan pandai.” Balasku. Ben mencebik dan kembali membuat kerjanya. Ben. Ben. Ben. Dressing dah okay dah. Tapi gaya tu masih lagi ‘pink’. Haha.


            “Kak Trish… Yang ni cantik tak?” Soal sepupuku Syarifah Aina. Aku menoleh memandangnya yang sedang mengubah hantaran wangian jenama Gucci. Sebenarnya perfumed ni sedondon. Untuk perempuan dan lelaki. Aku tersenyum memandangnya.


            “Cantik.” Kataku jujur dan tersenyum. Memang berbakat budak ni. Syarifah Aina tersenyum lebar. Suka mungkin.


            “Hi babe…” Bisik suara garau di telingaku dan menutup kedua telingaku. Aku tersenyum kecil. Aku pasti. Itu dia. Tapi aku harus sedar diri. Aku kini sedang berlakon hilang ingatan. Aku merungkaikan tangan dia pada mataku dan menoleh memandangnya.


            “Siapa?” Soalku dengan kening yang sengaja dikerutkan. Dia mengerutkan dahinya dan terkejut memandangku.


            “Oh my, baby! You’re really… God! This is me, Syed Hadriey.” Balasnya kepadaku dan memegang kedua pipiku.


            “Bro! She’s still amnesia okay. Don’t push her. Hi babe. I’m Syed Haider. Your lovely cousin.” Sampuk Syed Haider dan memperkenalkan dirinya padaku. Sempat dahiku diciumnya lembut dan mengenyitkan matanya.


            “Err. Sorry. I don’t remember anything..” Balasku. Mereka berdua tersenyum dan menarikku agar berdiri. Aku menurut dan seperti yang ku duga aku ditarik ke dalam pelukan mereka dan kami bertiga saling berpelukan.



            “Oh gosh! I’m really miss you babe!” Kata Syed Hadriey kepadaku.


            “Are you okay now?” Soal Syed Hadriey kepadaku. Aku tersenyum dan anggukkan kepala.


            “Alhamdulilah. Rasa nak tercabut je jantung bila tahu you accident.” Balas Syed Haider.


            “Haide, Hadriey. Come let’s have some tea. Don’t disturb her. She was busy right now.” Panggil granny kepada keduanya. Tersengih mereka berdua dibuatnya.


            “Aduh granny. Kita rindu dengan dia sangat. Nak lepaskan rindu ni.” Balas Syed Haider. Granny tersenyum dan gelengkan kepalanya.


            “Nanti sajalah lepaskan you punya rindu tu. Come temankan granny.” Balas granny dan mengheret keduanya menuju ke dining room.


            “We’ll talk later..” Peasan Syed Hadriey dan mengenyitkan matanya sebelum pergi. Aku hanya mampu mengelengkan kepala dan tersenyum kecil. Budak berdua ni memang tak berubah sejak dulu. Selalu membuatkan aku gembira dan tersenyum.


            Namun seketika senyumanku mati. Sampai bila aku harus berlakon  begini? Terasa bersalah sebenarnya setiap kali aku berpura-pura tidak mengingati apa-apa. Namun, apa sahaja cara yang aku ada? Hanya ini yang aku mampu lakukan… Secara langsung perubahanku ini mampu mengembirakan hati semua orang. Teringat kembali perbualanku dan Dr.Ronald.


            Dr.Ronald yang terasa aku memegang jemarinya erat berhenti bergerak. Bagaikan faham doctor muda itu melepaskan nafas beratnya. Pegangan pada tanganku turut dibalas.


            “Nurse… Leave me alone with her. I’ve something to do.” Arah Dr.Ronald pada nurse yang bertugas. Aku kurang pasti ada berapa orang kerana mataku tertutup.


            “But doc..” Balas seorang nurse.


            “I said leave me alone with her…” Tekan Dr.Ronald dengan suara yang keras dan sengaja ditekankan.


            “Err. Okay doc.” Balas nurse tadi beralah dan kedengaran suara pintu bilikku ditutup.


            “Open your eyes. Mereka dah keluar.” Arah Dr.Ronald kepadaku. Perlahan-lahan aku membuka mataku yang pedih dan memandangnya di sisi sedang berpeluk tubuh memandangku.Wajahnya agak tegang.



            “What kind of game that you play right now dear?” Soalnya padaku. Aku mengeluh.


            “Tell them that I’m amnesia…” Balasku padanya. Dr.Ronald tercengang.


            “What you say just now? Amnesia? Are you kidding me? Sedangkan you baru bertarung dengan maut tadi pun belum selesai and now you nak bermain game gila ni pula?!” Soalnya sedikit marah. Aku mengetap bibir.


            “I’ve too Nald… Please…” Rayuku padanya. Dr.Ronald mengeluh dan mendekatiku. Tubuhnya di dudukkan di sisiku.


            “But why?” Soalnya padaku. Aku melepaskan nafas beratku dan…


            “Trish?” Panggil Syarifah Akhma kepadaku. Aku menoleh memandangnya.


            “Ya sis?” Soalku hairan. Dia menujukkan iPhone ku dan tersenyum.


            “Your hubby is on the line.” Jelasnya dan tersenyum. Aku membalas senyumannnya dan menyambut huluran iPhone ku tadi.


            “Thanks sis.” Balasku.


            “Most welcome dear.” Balasnya dan berlalu pergi. Aku berdehem seketika sebeluum menjawab panggilan si dia.


            “Asalamualaikum Wbt” Aku memberi salam kepada Tengku Ezkandar Heidi.


            “Walaikumsalam wbt wife. Tengah buat apa tu?” Soal Tengku Ezkandar Heidi lembut kepadaku. Aku tersenyum dan membawa diriku ke luar. Mendudukan diriku di kerusi tepi kolam.


            “Tengah bantu cousin buat hantaran. Hubby?” Balasku.


            “Eh. Wait! Kenapa dengan suara sayang? Serak semacam. Seksi…” Soalnya tiba-tiba. Aku tergelak kecil.


            “Ketara sangat ke?” Soalku hairan. Sememangnya suaraku agak serak kerana leherku sakit sejak beberapa hari ini. Sakit tonsil. Begitulah jadinya. Suara menjadi serak. Awwwh! Macam Ramli Sarip pula. Perghhh! Hahaha.


            “Yes dear. I kenal suara baby I okay… Kenapa ni? Sakit ya?” Soal Tengku Ezkandar Heidi bimbang. Aku tersenyum kecil.


            “Don’t worry. Sakit tonsil je. In a few days ni I sakit tekak. Tulah jadi macam ni…” Jelasku padanya.


            “Dah makan ubat tak? I risau…” Soal Tengku Ezkandar Heidi prihatin.


            “Dah sayang. Makan ubat panadol je bagi kurang sakit tu.” Jujurku padanya. Kedengaran suaranya mengeluh.


            “Please take care of yourself baby. I risau…” Keluhnya. Aku tersenyum dan jemariku bermain di atas meja.


            “I will sayang…” Balasku.


            “But honestly.. Suara you seksi sayang… please jangan berbual dengan lelaki. I.Akan.Jealous.Yang.Teramat.Sangat.” Tekan Tengku Ezkandar Heidi satu-satu. Aku tergelak. Melampaunya sampai nak tekan satu-satu.


            “I’m yours sayang. Trust me…” Balasku padanya dan memandang Ben yang turut keluar dari ruang living room dan menuju ke pagoda. Erk! Pandai bergayut juga dak Ben ni. Buat aku curios. Sejak semalam dan tadi tak sudah-sudah dengan handphone dia. Takkan ada boyfriend kot? Ben kata dah berubah… Erk? Girlfriend? Tapi siapa?


            “Are you ready to be my fiancé sayang?  Our first step before to the big day…” Soal Tengku Ezkandar Heidi lembut. Aku tersenyum kecil. Cincin ‘tanda’ di jari manisku dipandang. Cantik sekali design nya. Tengku Ezkandar Heidi kata dia sendiri yang design kan buatku. Sempena akad nikah kami nanti juga dia turut ada design kan cincin khas buat hari bahagia kami itu.


            “100% ready sayang…” Balasku jujur. Dia tergelak kecil.


            “Can’t wait to call you Mrs. Mrs.TEH.” Sakatnya padaku. Aku tergelak. Boleh pula kata macam tu? Mrs? Okay serious status PUAN tu agak mendebarkan hatiku. Miss kepada Mrs. It’s a big different and change in my life dude!



            “And I can’t wait to call you abang…” Sakatku padanya. Dia tergelak.


            “Oh please don’t! Old-fashioned lah sayang.” Balasnya dan tergelak. Aku gelengkan kepala. Jika ini dinamakan bahagia. Hentikan masa seketika dan kerana aku ingin merasai kebahagiaan itu setiap saat nafasku…






****AKU CINTA KAMU****






BEN yang menapak mendekati pagoda merengus kasar. Gadis itu benar-benar membuatkan dirinya rimas. Cantik memang cantik. Comel memang comel. Tapi kalau dah setiap sejam asyik nak call dna merengek nak berbual. Ben pun naik muak! Dah tak peduli yang Tengku Erissa Hani itu siapa. Sudahlah dia tengah sibuk. Gadis itu pula tak henti-henti menganggunya.


            “Could you please stop it Que Sha? I’m busy right now!” Balas Ben geram. Dah takdenya lembut-lembut lagi. Yang ada hanyalah suara jantannya. Geram punya pasal.


            “Eeee! Ben! I rindu tau! Nak dengar suara you!” Rengek Tengku Erissa Hani. Ben mengetap bibirnya. Gadis itu benar-benar menjengkelkan dirinya. Setiap sejam call masih nak rindu ke? Melampaulah tu.


            “Setiap sejam you call I masih rindu lagi???? I busy lah. Boleh faham tak?” Soal Ben geram. Kedengaran suara Tengku Erissa Hani merengus geram. Ben gelengkan kepalanya. Sebelum ini gadis itu tidak pula seperti itu.


            “Sampai hati you! I rindukan you… Takkan tak faham perasaan I… I don’t care! I tetap akan call you every one hour!” Bentak Tengku Erissa Hani. Ben mengeluh.



            “Can you please be mature??? You benar-benar buat I rimas! Tahu tak?!” Bentak Ben kembali dan ternyata membuatkan Tengku Erissa Hani terdiam.


            “You ni kan…” Belum sempat Ben menyudahkan  kata-katanya.


            Tittttttttt~~~~


            Ben memandang Samsungnya dan mengerutkan dahinya. Bibirnya diketap. She did what? Dia matikan panggilan???? Okay! Ben dah mula panic.


            “Marah ke?” Desisnya perlahan. Jemarinya kembali menekan screen Samsung. Number phone Tengku Erissa Hani didail dan nampaknya gadis itu mematikan handphonenya. Ben mengeluh. Tak sangka gadis itu sensitive orangnya.


            “Aduhai! Nak buat apa ni? Aku bukannya ada pengalaman nak pujuk orang ni. Aduh. Sakit kepala nok! Ish. Asal ada ‘nok’ kat belakang tu? Dengar dek papa. Mampus aku! Kata nak berubah. Aduhai! Que Sha! Please don’t do this to me! Awak buat saya risau!” Gumam Ben geram.







*****AKU CINTA KAMU*****





AKU menanti dengan debar di dalam bilikku sendiri. Ben pula melakukan touch up terakhir ke mukaku. Memandangkan ini adalah majlis tertutup maka aku lebih suka mengambil Ben sebagai mak andamku. Ben pandai apa solek menyolek ni. Cantik gitewww! Haha.


            “Kau okay tak ni? Relax lah. Muka kau Nampak pucat.” Tegur Ben kepadaku. Aku tersengih. Berdebar sebenarnya.


            “Aku takut…” Bisikku pada Ben. Sepupu-sepupu perempuanku yang sibuk bergambar aku jeling. Berhabis engkau! Jangan mereka upload kat Facebook dan Twitter sudah.


            “Relakslah. Kite je kot” Balas Ben. Aku mengeluh. Naik seram sejuk satu badan aku ni dibuatnya.


            “Trish? Trish dah kena turun. Acara menyarungkan cincin nak berlangsung…” Panggil kak Syarifah Akhma kepadaku. Aku tersenyum kelat kepadanya dan memandang Ben di sisi.


            “Chill okay. Aku ada di sisi kau.” Bisik Ben dan membantuku berdiri. Sedih betul. Kakiku masih belum pulih sepenuhnya. Memaksa aku memaut pada Ben jika ingin melangkah.







****AKU CINTA KAMU****








NENDA memberikan senyuman manis kepada Triesya yang berada di atas mini pelamin tunangnya. Cantik sekali gadis itu memakai baju tunangnya berrona putih. Tak hairanlah cucunya Tengku Ekznadar Heidi gila bayang kepada gadis itu. Jangankan cucunya. Dia sendiri terpukau degan kecantikan gadis itu. Di atas apa yang keduanya alami. Nenda bersyukur kerana akhirnya kebahagiaan bakal milik mereka berdua.


            “Asalamualaikum wbt…” Sapa nenda kepada Triesya di saat nenda sudah mengambil temapt di sisi gadis itu. Triesya membalas senyuman nenda dan menyambut salamnya.
           

            “Walaikumsalam wbt tengku.” Balas Triesya getar. Pertama kali berjumpa dengan wanita itu. Ternyata wanita itu benar-benar cantik namun pada masa yang sama terserlah sifat tegasnya. Patutlah Tengku Ezkandar Heidi amat menghormati wnaita itu.


            “Don’t be afraid dear. Nenda tak makan orang.” Sakat nenda dan tersenyum. Triesya tersenyum kecil. Malu pabila ditegur sebegitu rupa.


            “Triesya…” Panggil Nenda lembut dan menarik jemari kanan Triesya.


            “Welcome to the family of Tengku Razley…” Tutur nenda lembut dan menyarungkan cincin bertatahkan berlian pada jemari Triesya. Triesya tersenyum manis memandang nenda. Nenda menatap wajah cantik Triesya dan menyambut huluran salam Triesya. Dahi Triesya dikucup lembut dan dipeluk tubuh gadis itu.


            “Jadilah bakal isteri yang solehah buat Que Ez… In Shaa Allah. Nenda pasti yang cucu nenda mampu menjaga Triesya dengan baik.” Kata nenda lembut dan memegang kedua pipi Triesya. Dilap air mata gadis itu.


            “Terima kasih nenda kerana sudi terima Triesya. In Shaa Allah. Trieysa akan jadi isteri yang solehah buat Que Ez…” Ucap Triesya lembut. Nenda tersenyum lebar. Memang Tengku Ezkandar Heidi tidak salah memilih pasangannya.


            “Que Ez? Come here.” Panggil nenda kepada Tengku Ezkandar Heidi yang berdiri tidak jauh dari mini pelamin tersebut. Sejak tadi matanya asyik memandang Triesya. Terpukau dengan wajah cantik itu. Rasa bangga dan gembira kerana sudah bergelar tunang kepada Triesya dan menjadi tuanngan orang.


            “Que Ez? Nenda panggil tu..” Tegur Tengku Aliff dan menepuk bahu Tengku Ezkandar Heidi dan lelaki itu tersentak.


            “Arh?” Soalnya hairan. Tengku Aliff tergelak kecil.


            “Nenda panggillah wei. Tak nak jumpa tunang kau ke?” Soal Tengku Aliff dan tergelak sama denga Ragel Errick. Tersenyum malu Tengku Ezkandar Heidi dibuatnya. Nenda dan Triesya yang berada di atas mini pelamin yang tersenyum memandangnya.


            “Que Ez… Come.” Panggil nenda kembali. Tengku Ezkandar Heidi melangkah mendekati mini pelamin yang diduduki Triesya dan nenda. Bisikan nakal sepupu-sepupunya dan Triesya hanya dibalas dengan senyuman. Terasa malu pula pabila disakat sebegitu.


            “Nenda restu hubungan Que Ez dan Triesya. Nenda harap yours first step ni akan membawa kepada pernikahan yang bahagia. In Shaa Allah.” Ucap nenda lembut di saat Tengku Ezkandar Heidi berada di sisi nenda dan Triesya. Tengku Ezkandar Heidi menundukkkan kepalanya.


            “Thanks nenda. In Shaa Allah.” Balas Tengku Ezkandar Heidi dan menjeling raut wajah cantik Triesya yang sedang memandang ke arah lain. Wajahnya kemerahan. Malu mungkin. Haha.






****AKU CINTA KAMU***






HI Miss Fiancé…” Sapa Tengku Ezkandar Heidi lembut kepadaku di saat nenda meninggalkan kami berdua di atas mini pelamin. Aku menoleh memandangnya di sisi dan tersenyum kecil.


            “Hi Mr. Fiancé..” Balasku kembali. Yang pasti hanya kami berdua yang dapat mendengar. Tengku Ezkandar Heidi tergelak kecil.


            “You look so beautiful sayang…” Bisiknya lagi. Aku tersenyum kembali.


            “Okay then should I say you’re look handsome too sayang?” Sakatku padanya. Hari ini dia memakai baju kot serba hitam dan baju kemeja long sleeve. Dia tergelak.


            “You made my day sayang. It’s complete me… not now but In Shaa Allah will complete after our weeding...” Bisiknya lembut dna merenung mataku. Aku tersenyum.


            “Amin..” Balasku bahagia. Ya Allah Swt… Jika dia adalah jodohku. Permudahkanlah hubungan kami…. Kerana aku sungguh cinta….








****AKU CINTA KAMU*****





BEN mencuri pandang Tengku Erissa Hani yang sedang duduk bersendirian berhampiran kolam. Wajah gadis itu kelihatan sugul sahaja. Sejak tadi siang Ben cuba untuk mendail number phone gadis itu. Namun, gagal. Tengku Erissa Hani mematikan handphone nya. Tanda gadis itu benar-benar merajuk dengan dirinya. Ben yang menyandar di sliding door melepaskan nafas beratnya. Kedua tangannya dimasukkan ke dalam poket seluar. Entah kenapa, sejak tadi dia merasa tidak tenteram selagi tidak dapat mendengar suara gadis itu. Adakah itu yang Tengku Erissa Hani rasa padanya?


            Sekali lagi nafas beratnya dilepaskan dan pipinya dikembungkan. Mahu ataupun tidak dia harus memujuk gadis itu. Rasa tidak kena pabila melihat Tengku Erissa Hani hanya mendiamkan diri dan tidak ceris seperti selalu. Tubuhnya dibawa dekat pada Tengku Erissa Hani yang sedang duduk mengelamun itu.


            “Ehem!” Dehem Ben sengaja dan berdiri di sisi gadis itu. Namun, Tengku Erissa Hani hanya buat bodoh. Sekali sekala Ben harus diajar juga. Ben mengeluh. Merajuk lagi rupanya…


            “Masih marahkan I ke?” Soal Ben lembut dan menjeling Tengku Erissa Hani yang masih mendiamkan dirinya dan membuat Ben tiada di situ. Ben mengaru dahinya. Memujuk perempuan bukanlah pakarnya. Triesya pun selalu dipujuk ala kadar kerana gadis itu memang manja dan cepat mengalah dengannya. Tengku Erissa Hani? Huh! Rasanya hati gadis itu keras macam batu. Huhuhu.


            “Honestly… I tak pandai pujuk orang okay. Please jangan hukum I macam ni….” Luah Ben geram.


            “Then, belajar… Macam Kak Trish belajar pujuk abang….” Balas Tengku Erissa Hani. Ben mengeluh dan menjulingkan matanya ke atas. Dia lupa yang Tengku Erissa Hani satu spesis seperti abangnya.


            “Buat apa?” Soal Ben bodoh. Tengku Erissa Hani merengus dan menjeling Ben tajam.


            “Amboi… Mata tu. Cucuk nanti!” Sindir Ben pabila Tengku Erissa Hani menjelingnya tajam. Ingin saja dia tergelak besar di situ. Wajah Tengku Erissa Hani Nampak begitu comel. Namun, dipendamkan sahaja. Silap-silap dia semakin merajuklah Tengku Erissa Hani padanya.



            “Suka hati I lah! Mata I! I tak peduli! You kena pujuk I juga! Kalau kita dah kahwin nanti senanglah you nak pujuk I….” Balas Tengku Erissa Hani manja dan memegang tangan Ben. Spontan Ben menolak dan tercengang.


            “What? Kahwin? Are you kidding me? It’s not funny nyah!” Balas Ben geram. Tengku Erissa Hani memuncung. Namun, tetap memegang tangan Ben. Peduli apa aku! Desis hatinya.


            “I tak pedulilah sayang… I nak kahwin dengan you juga! You kan superhero pink I…” Balas Tengku Erissa Hani dan berdiri. Memeluk lengan Ben erat dan menyandarkan kepalanya pada bahu Ben. Mengeliat kegelian Ben dibuatnya. Tak pernah-pernah perempuan buat gaya begitu kepadanya melainkan Triesya. Tapi itupun takdelah segedik Tengku Erissa Hani.


            “Choi! Jangan gediks sangat boleh tak? Orang tengok tu!” Marah Ben dan menolak Tengku Erissa Hani menjauh darinya lembut. Ikutkan hati boleh saja dia berkasar dengan gadis itu dan menolaknya kasar. Namun. Kerana Tengku Erissa Hani adalah seorang perempuan a.k.a mulai bertapak di dala hatinya maka Ben hanya mampu menolak dengan lembut. Nanti rajuknya berpanjangan pula. Manja betul! Macam mana nak hidup dengan Ben? Eh! Ben! Dah fikir sampai tahap hidup bersama ke? Kekekeke.


            “I peduli apa! Biarlah semua orang tahu….” Balas Tengku Erissa Hani selamba dan tersenyum manis. Ben mengeluh. Ada juga aku cium kang! Desis hati Ben geram.


            “Que Sha….” Panggil Ben geram.


            “Okaylah. I nak masuk dulu. Love you sayang. Bye!” Potong Tengku Erissa Hani cepat-cepat sebelum Ben mulai bengang dengannya. Sempat pipi Ben dicium sebelum berlalu pergi dengan senyuman nakal. Terjengil mata Ben dibuatnya.


            “What the?!” Soal Ben hairan dan memegang pipinya. Kepalanya digelengkan.


            “Adakah aku patut panggil itu satu rezeki ataupun bala?” Soal Ben kepada dirinya sendiri sambil mengosok-gosok pipinya.





****AKU CINTA KAMU*****






TENGKU EZKANDAR HEIDI mengerutkan dahinya. Iphone sejak tadi dipandang dan jemarinya bermain di screen Iphone tersebut. Tubuhnya disandarkan di kerusi kulit yang berada di dalam office nya. Nafasnya dihelakan dan Iphone di ketuk-ketuk ke dahi. Sedang berfikir…


            “Where are you? You did it again sayang…” Bisiknya perlahan dan lebih kepada dirinya sendiri.


            Sejak tadi pagi Triesya tidak dapat dihubungi. Naik geram Tengku Ezkandar Heidi dibuatnya. Kenapalah gadis itu suka membuatnya risau? Dia? Jika tidak berhubung dengan Triesya seharian. Mahu gila jadinya.


            “Takkan merajuk kot? Semalam okay je…” Bisik Tengku Ezkandar Heidi. Semalam dia menemani gadis itu ke Buskin Robbin hanya kerana cik tunangnya itu ingin memakan ice-cream. Kerana sayang semuanya diturutkan. Walaupun tika itu Triesya masih belum pulih. Risau juga jika kerana terlalu banyak bergerak kaki gadis itu nanti lambat pulihnya.


            “Ben!” Bisik Tengku Ezkandar Heidi teruja dan mendail nombor telefon Ben.






****AKU CINTA KAMU****





AKU melepaskan nafas panjang dan memandang Mummy di sisi. Err. Betul ke apa yang aku buat ni? Rasanya betullah kot. Untuk kebaikan rasanya. Kebaikan masa depan dan di alam sana… Tak salahkan? Sepatutnya aku berbangga. Huhuhu.


            “Are you ready?” Soal mummy kepadaku dan memegang jemariku. Aku tersengih memandang mummy.


            “My… Betul ke apa yang Trish buat ni?” Soalku pada mummy. Mummy tersenyum dan mencuit daguku lembut.


            “Hei… Sayang. This is for your own goods honey. Persediaan untuk menjadi isteri yang solehah dan muslimah yang diredhai-NYA….” Balas mummy dan tersenyum. Aku tersenyum kelat dan membetulkan hijabku. Hijab? Hehe. A’ah. Hijab dan baju kurung. Weeee~ Sweet gitewww. Hehehe. Okay! Okay! Serius!


            “Jomlah kita. Class dah nak mula tu.” Balas mummy dan menarik tanganku lembut menapak masuk ke dalam masjid. Aku hanya mengikut saja dengan rela hati.


            Eh! Chop! Mesti korang blurr kan? Tak faham dengan apa yang aku nak buat ni. Yer tak? Hehe. Actually, aku dah fikir masak-masak. As a muslimah, aku sepatutnya menutup aurat dan menjaga tingkah laku aku sejak kecil lagi. But, yah! I’m not… Bila difikirkan kembali baru aku sedar betapa khilafnya aku.


            Semuanya gara-gara aku yang tak dapat tidur balik selepas solat subuh. Maka, aku habiskan masa aku untuk mnonoton televisyen. Sementara mencari rancangan yang seronok. Tanganku yang menekan remote televisyen spontan terhenti pada satu ceramah agama. Tajuknya adalah ‘ADAKAH ANDA LAYAK DIGELAR SEORANG MUSLIMAH SEJATI?’.


            “Muslimah itu bukan diukur dengan panjang tuduh atau labuh jubahnya. Sama juga dengan lelaki. Dia tidak dipanggil Muslim kerana panjang janggutnya. Muslimah itu seorang yang berjihad menentang nafsunya hinggalah maut menjemput. Satu perjuangan dalaman yang tiada sesiapa pun yang dapat lihat, dengar, hidu, sentuh, atau rasa. Tetapi perjuangan dalaman itu ada.” Jelas ustazah tersebut. Aku mengerutkan dahi. Apa maksudnya? Selama ini aku menyangka Muslimah itu adalah satu level Iman 99 Petala Langit yang hanya golongan sehebat Pendekat Laut sahaja yang boleh capai.Sedangkan apabila seorang perempuan berpegang teguh dengan Shahadah, maka dia bergelar Muslimah.


            “Boleh jadi seorang Muslimah itu tidak bertudung, tetapi dia menangis kepada Allah meminta kekuatan untuk menyarung sehelai kain di kepalanya.” Sambungnya lagi. Aku mengetap bibir. Ada benarnya. Selama ini, aku leka. Leka dengan kecantikan duniawi yang aku miliki. Menayangkan sebahagian tubuh dan rambutku tanpa berfikir akan kesannya pada diriku dan papa yang menanggung dosaku. Pernah terlintas di hati ingin hati ini dibukakan agar rambutku ditutup dan auratku terjaga. Namun, hati ini seperti ais. Yang cairnya hanya seketika dan kembali mengeras pabila disejukkan.


“Boleh jadi seorang Muslimah itu mempunyai teman lelaki, tetapi setiap sentuhan bukan mahram umpama jilatan api neraka baginya….” Kata-kata ustazah itu benar-benar menyentap hatiku. Terasa mukaku seperti disimbah dengan minyak dan merahnya menyala sekali. Ya Allah swt. Selama aku bertemah dengan Tengku Ezkandar Heidi, aku tidak menjaga batas pergaulanku dengannya. Membiarkan diriku disentuh dan dibelai tanpa sedar bahawa kami bukan mahram. Betapa ceteknya ilmu agamaku sehinggakan aku dibuai begitu jauh sekali. Siapa yang salah sebenarnya? Tengku Ezkandar Heidi? Ataupun diriku yang tidak pandai menjaga diri dan auratku?


“Boleh jadi seorang Muslimah itu seorang yang tidak solat, tetapi setiap kali azan berkumandang hatinya merayu kepada badannya untuk berdiri di hadapan Allah swt…” Sambungnya dan tersenyum. Aku mengeluh. Aku akui, solatku tidak pernah tinggal. Puasku juga cukup dan selaluku ganti pabila aku terpaksa memonteng puasaku. Tapi apa maknanya jika aku tidak menjaga aurat dan pergaulanku? Adakah ianya tetap dikira? Adakah aku masih bergelar seorang muslimah sejati?


“Trish?” Panggil mummy kepadaku dan menyedarkan aku ke alam nyata. Mummy di sisi dipandang.


“Ya my?” Soalku padanya. Mummy tersenyum.


“Fikirkan apa tu? Jangan bazirkan peluang yang kita ada. Dengarlah ceramah yang ustazah sampaikan. In Shaa Allah.” Balas mummy dan tersenyum. Aku tersenyum malu. Malu sendiri kerana mengelamun di saat ustazah sedang menyampaikan ceramahnya. Betapa ruginya aku.


“Bagaimana yang dikatakan wanita solehah? Ada sebuah cerita yang dapat dijadikan pengajaran buat kita semua wahai saudari sekalian.” Ucap ustazah Aminah dan tersenyum manis. Yang mengejutkan aku, rupanya ustazah aminah adalah seorang muallaf. See! Betapa kerdilnya aku. Seorang muallaf kini menyampaikan caramah agamanya dihadapan wanita Islam yang sedia Islam sejak lahir.


“Seorang gadis kecil bertanya ayahnya “ Ayah ceritakanlah padaku perihal muslimah sejati?”


“Si ayah pun menjawab “Anakku,seorang muslimah sejati bukan dilihat dari kecantikan dan keayuan wajahnya semata-mata.WAJAHNYA hanyalah satu peranan yang amat kecil,tetapi muslimah sejati dilihat dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi.Itulah yang terbaik”


Si ayah terus menyambung:
“muslimah sejati juga tidak dilihat dari bentuk tubuh badannya yang mempersona,tetapi dilihat dari sejauh mana ia menutupi bentuk tubuhnya yang mempersona itu.Muslimah sejati bukanlah dilihat dari sebanyak mana kebaikan yang diberikannya ,tetapi dari keikhlasan ketika ia memberikan segala kebaikan itu. Muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa indah lantunan suaranya tetapi dilihat dari apa yang sering mulutnya bicarakan.Muslimah sejati bukan dilihat dari keahliannya berbahasa,tetapi dilihat dari bagaimana caranya ia berbicara dan berhujah kebenaran”


Berdasarkan ayat 31,surah An Nurr,Abdullah ibn abbas dan lain-lainya berpendapat.Seseorang wanita islam hanya boleh mendedahkan wajah,dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahram(As syeikh said hawa di dalam kitabnya Al Asas fit Tasir)
“Janganlah perempuan -perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga menghairahkan orang yang ada perasaan dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan yang baik-baik”(surah Al Ahzab:32)


“Lantas apa lagi ayah?”Sahut puteri kecil terus ingin tahu.


“Ketahuilah muslimah sejati bukan dilihat dari keberaniannya dalam berpakaian grand tetapi dilihat dari sejauh mana ia berani mempertahankan kehormatannya melalui apa yang dipakainya. Muslimah sejati bukan dilihat dari kekhuwatirannya digoda orang di tepi jalanan tetapi dilihat dari kekhuwatirannya dirinyalah yang mengundang orang tergoda.muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa banyak dan besarnya ujian yang ia jalani tetapi dilihat dari sejauh mana ia menghadapi ujian itu dengan penuh rasa redha dan kehambaan kepada TUHAN nya,dan ia sentiasa bersyukur dengan segala kurniaan yang diberi”


“dan ingatlah anakku muslimah sejati bukan dilihat dari sifat mesranya dalam bergaul tetapi dilihat dari sejauh mana ia mampu menjaga kehormatan dirinya dalam bergaul”


Setelah itu si anak bertanya”Siapakah yang memiliki criteria seperti itu ayah?Bolehkah saya menjadi sepertinya? Mampu dan layakkah saya ayah?”


Si ayah memberikan sebuah buku dan berkata”Pelajarilah mereka! Supaya kamu berjaya nanti.INSYA ALLAH kamu juga boleh menjadi muslimah sejati dan wanita yang solehah kelak,malah semua wanita boleh”


Si anak pun segera mengambil buku tersebut lalu terlihatlah sebaris perkataan berbunyi ISTERI RASULULLAH.
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu ,puasa di bulan ramadhan ,menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga dari pintu-pintu yang ia kehendakinya”(riwayat Al Bazzar)

”Jadi saudari sekalian… Apa pula bezanya muslimah sejati dengan isteri yang solehah?” Soal Ustazah Aminah kepada kami. Okay Serious. Soalan ustazah itu membuatkan aku tertarik sendiri. Memandangkan aku bakal bergelar seorang isteri. Rasanya aku patut tahu bukan?


Sebenarnya menjadi seorang isteri lebih mudah untuk mendapatkan keredhaan dan ganjaran di sisi Allah swt sekiranya seorang perempuan yang berstatus isteri benar-benar menjalankan tanggungjawab dan peranannya dalam keluarga. Menjadi isteri menuntut waktu kerja 24jam sehari dan 7 hari seminggu. Mana mungkin tugas berat ini diletakkan pada bahu seorang suami. Oleh sebab itu sebagai isteri perlu tahu bagaimana cara untuk menjadi seorang wanita yang menjadi dambaan suami, kerana bidang tugas seorang isteri sebenarnya lebih besar berbanding lelaki walau isteri tidak mendapat kuasa veto dalam keluarga.” Jelas ustazah Aminah. Aku pula mendengarnya dengan penuh teliti. Wahh. Aku! Sejak bila? Hehe.


“Terdapat banyak cara untuk menjadi isteri yang solehah. Antaranya adalah isteri yang cerdik. Dengan erti kata bukan cerdik dari sudut akademik. Gulungan ijazah bukanlah kejayaan yang perlu anda tonjolkan untuk menjadi isteri dambaan suami. Isteri yang cerdik akan benar-benar mengenali siapakah suaminya, tahu bagaimana mengambil hati suami di waktu sedih, pandai mengangkat suami di pandangan orang lain, tidak hanya merajuk untuk mendapat perhatian dari suami. Wahai isteri-isteri anda sebenarnya mampu lakukan ini.” Jelas ustazah Aminah dan tersenyum memandangku. Membuatkan aku tercengang sendiri. Erk! Asal pandnag aku? Huhu.


“Seterusnya adalah ’Assistant’ dalam pengurusan kewangan keluarga. Jangan menjadi seorang isteri yang hobinya suka shopping. Anda sebenarnya mula memeningkan suami. Lebih-lebih lagi bajet kewangan suami anda adalah di luar kemampuannya. Sebagai seorang isteri andalah yang menjadi pembantu dalam perancangan ekonomi keluarga. Anda mungkin membantu jika anda juga bekerja. Tetapi bagaimana jika anda suri rumah sepenuh masa? Jika anda tidak berkemampuan untuk membantu meningkatkan ekonomi keluarga, biarlah sekurang-kurangnya anda menjadi pengurus yang bijak terhadap bajet bulanan yang diberikan oleh suami anda.” Aku tersenyum sendiri. Bagaimana dengan aku? Tengku Ezkandar Heidi rasanya terlebih mampu. Patutkah aku menjadikan shopping sebagai hobiku lagi ataupun lupakan saja? Peningnya nak jadi isteri yang solehah ni…


            “Kemudiannya adalah, selalu di belakang suami. Ramai isteri mengharapkan suami berada selalu di samping mereka. Tetapi mereka terlupa bahawa ramai suami lari dari isteri kerana isteri mereka tidak pernah berada di belakang mereka. Seorang isteri perlu menjadi penenang kepada suami, berikan suami kata-kata semangat dan pelukan di saat emosi mereka jatuh. Sekiranya anda mampu berbuat demikian, percayalah bahawa tidak akan ada wanita lain di mata suami anda. Berikan sokongan dan galakan walaupun mungkin ada perbezaan pada minat dan hobi anda berdua.” Kali ini aku memandang mummy pula. Mummy tersenyum kecil. Ya. Selama ini mummy yang berada di sisi papa. Selalu menyokong dan memberikan semangat pada papa.


            “Menjaga perut suami dan anak-anak. Hah! Ini yang penting saudari-saudari sekalian. Yang ini seharusnya seorang isteri tidak dapat tidak mesti tahu memasak. Bahkan kalau mahukan kasih sayang lebih dari suami kena tahu apa masakan kegemaran suami. Walaupun mungkin masakan anda tidak sehebat masakan chef, tetapi hakikatnya suami tetap mahukan air tangan isterinya dalam menyediakan makanan. Tangan seorang isteri sudah tentu bukan sahaja menyediakan yang terbaik dalam menu untuk keluarganya, tetapi juga sudah pasti isteri yang hebat akan berdoa untuk setiap usaha menyediakan makan minum suaminya.” Jelas ustazah Aminah.


            “Terpaksalah Trish belajar masak selepas ni…” Bisik mummy kepadaku dan mengenyitkan matanya. Aku tersenyum kecil.


            “Terpaksa belajar dengan mummy. The best chef.” Balasku pada mummy. Mummy tergelak kecil dan menyimpan jari telunjuknya pada bibir menandakan agar aku diam.


            “Perunding imej. Kalau suami anda nampak handsome di pejabat, sebenarnya isterilah yang mendapat pujian. Terutama di pandangan mata orang-orang tua. Sebab itu isteri perlu tahu menjaga imej suami. Tapi janganlah pula sanggup melihat suami selekeh kerana takut ada yang jatuh hati. Berprasangka buruk itu harus dijauhi. Bila digelar sebagai perunding imej suami, maka isteri juga perlu lebih-lebih lagi pandai mengurus imej diri. Jangan hanya nampak cantik ketika berada di luar rumah, sedangkan ketika di rumah baju T-shirt dan kain batik menjadi pakaian utama. Cuba ubah situasi ini jika anda ingin menjadi isteri dambaan suami anda.” Jelas ustazah Aminah dan tergelak kecil. Aku juga terikut gelak sama. Encik hubby aku tu handsome semacam. Tak hairan kalau ada yang jatuh hati pada dia. Huhu. Playboy pencen tu? Bak po? Lomah den! Terpaksa berdandan 24jam. Haha. Dugaan-dugaan.


            “Yang ini adalah amat ditekankan sekali iaitu Menjaga keluarga mertua. Tidak dapat tidak untuk menjadi isteri dambaan suami, jangan hanya menyayangi suami anda akan akan bahagia. Anda perlu menjaga hati semua ahli keluarga sebelah suami anda. Percayalah anda benar-benar menjadi dambaan suami apabila anda mengambil berat tentang sakit demam mertua anda. Anda menjaga mertua anda seperti ibu kandung sendiri. Kerana itu semua akan membuatkan suami anda rasa dihargai dan menerima dirinya dan keluarganya.” Jelas ustazah Aminah. Aku tersenyum. Dahulu arwah mama juga ada nyatakan hal itu padaku. Kata arwah mama


            “Pabila kita berkahwin dengan lelaki yang kita cintai. Kita bukan sahaja mengahwininya bahkan seluruh keluarganya…”


            In Shaa Allah. Aku akan melayan keluarga bakal suamiku seperti keluargaku juga. Menghormati mereka seperti mana aku menghormati keluargaku. Bercakap mengenai soal mertua. Kecut perut pula bila fikirkan tentang ibu mertua ni. Orang kata ibu mertua garang. Ahha. Tak tahulah betul ke tak. Sebab bila orang kata ibu tiri jahat. Aku rasa tak pun. Anak tiri macam aku yang jahat. Hahaha.






*****AKU CINTA KAMU*****






TENGKU EZKANDAR HEIDI dan Dato Syed Al-Azhar yang duduk di taman sambil minum petang memandang ke arah kereta Toyota Estima rona hitam yang baru tiba. Pintu penumpang dibuka oleh pak Ali iaitu pemandu peribadi Datin Tengku Merissa. Keluar Triesya yang dibantu oleh Datin Tengku Merissa.


            “Itu dia. Mommy and daughter day out rupanya.” Kata Dato Syed Al-Azhar sambil mengelengkan kepalanya. Jangankan Tengku Ezkandar Heidi. Dirinya juga sibuk mencari Datin Tengku Merissa tadi. Pabila Tengku Ezkandar Heidi menelefonnya dan bertanyakan soal Triesya. Lantas dia menyuruh bakal menantunya itu datang ke banglo miliknya dan menunggu sama keduanya. Kerana Dato Syed Al-Azhar pasti Triesya bersama isterinya. Ke mana? Dia sendiri kurang pasti.


            Tengku Ezkandar Heidi terpukau memandang Triesya. Triesya memakai hijab dan baju kurung? Sumpah demi allah swt. Gadis itu kelihatan cantik seperti itu. terasa sejuk hati tengku ezknadar heidi memandangnya.


            “Asalamualaikum wbt pa. Que Ez. Sesi minum petang di antara bapa mertua dan memantu ke?” Datin Tengku Merissa memberi salam dan menyakat keduanya. Tangan Dato Syed Al-Azhar disalam. Dato Syed Al-Azhar berdehem dan menjeling isterinya. Dia sudah menunggu lama namun isterinya pula siap menyakatnya.


            “Walaikumsalam Wbt. Hah! Ni berdua dari mana ni? Kita orang dah tunggu lama sejak tadi. Handphone tu mana? Baik buang dalam laut je! Tak sambut. Tak balas. Tak…” Balas Dato Syed Al-Azhar dan belum sempat dia menghabiskan kata-katanya Datin Tengku Merissa sudah menutup mulut suaminya dengan kedua tangannya. Tergelak Tengku Ezkandar Heidi dan Triesya dibuatnya.


            “Papa! Apa ni. Macam perempuanlah… Dah jom masuk. Mummy terangkan kat dalam.Jom. Jom.” Balas Datin Tengku Merissa dan menarik lembut tagan suaminya agar berdiri. Dato Syed Al-Azhar yang pada mulanya berkeras tidak ingin berdiri namun terpaksa mendirikan dirinya apabila melihat isterinya membesarkan matanya. Aduhai. Itu yang dia lemah tu.


            “Mummy dan papa masuk dulu ya. Que Ez dan Trish berbuallah dulu.” Jelas Datin Tengku Merissa dan mengeyitkan mata pada Triesya. Triesya yang faham akan kenyitan nakal mummynya itu tersenyum kecil dan anggukkan kepalanya. Mummynya begitu memahami. Pastinya dia tahu yang Tengku Ezkandar Heidi dan Triesya ingin berbual sendirian.


            “Sayangggg. Have a sit. Nanti kaki you sakit…” Kata Tengku Ezkandar Heidi lembut dan menarik kerusi buat Tiresya untuk duduk. Ditarik tangan Triesya untuk duduk namun gadis itu menepis lembut. Tercengang Tengku Ezkandar Heidi dibuatnya.

            “Errr. I boleh duduk sendiri sayang. Ya. Boleh..” Balas Triesya gagap dan duduk. Tengku Ezkandar Heidi yang masih berdiri dan tercengang memandangnya dijeling. Dahinya digaru. Terasa gentar untuk memaklumkan ‘hal’ itu pada Tengku Ezkandar Heidi.


            “Sayang…” Panggil Tengku Ezkandar Heidi lembut dan membongkokkan dirinya sedikit memandang Triesya. Keningnya dikerutkan. Terasa hairan dengan perubahan gadis itu. kenapa tidak ingin dirinya disentuh?


            “Ya?” Soal Triesya dan memandang Tengku Ezkandar Heidi di sisi.


            “I ada buat salah apa-apa ke?” Soal Tengku Ezkandar Heidi hairan. Triesya mengerutkan dahinya.


            “Takdelah sayang. Kenapa?” Soal Triesya.
                 
            “Then? Kenapa macam ni?” Soal Tengku Ezkandar Heidi hairan. Triesya mengetap bibir dan memandang kolam di hadapan mereka.


            “Err. Sayang… Duduk dulu boleh? I ada sesuatu nak discuss dengan you…” Jelas Triesya. Tengku Ezkandar Heidi akur dan mendekatkan kerusinya dengan Triesya dan duduk.


            “Okay now tell me. What is it sayang? You make me curiose… one more thing, you dan mummy Merissa pergi ke mana tadi? You buat I risau.” Soal Tengku Ezkandar Heidi ingin tahu. Perlakuan Triesya yang nerveous semacam itu membuatkan dia bertambah hairan.
           

            “Hurm. Sayang… you nak kahwin dengan I kan?” Soal Triesya lembut dan memandang Tengku Ezkandar Heidi.


            “Sayang… Apa yang you cakapkan ni? Of course I nak. kita dah bertunang sayang and hujung bulan ni kita dah nak kahwin. What is the problem actually? Can you please staright to the point?” Balas Tengku Ezkandar Heidi dan cuba untuk memegang jemari Triesya namun gadis itu melarikan jemarinya. Menambahkan lagi kekusutan Tengku Ezkandar Heidi.
           

            “Err. Sayang. Duduk diam-diam boleh tak?” Soal Triesya geram. Tengku Ezkandar Heidi tersengih dan mengaru kepalanya. Terasa malu ditegur sebegitu oleh Triesya. Memang dia tak boleh duduk diam pabila bersama gadis itu. Tangannya gatal nak pegang Triesya.


            “Okay! Okay! Fine. I duduk diam-diam okay. Now tell me. What is it?” Balas Tengku Ezkandar Heidi beralah dan menaikkan kedua-dua tangannya.


            “Okay…. Hurm… Errr. Actually you nak kahwin dengan I sebab cintakan I ataupun sebab rupa luaran I?” Soal Triesya ingin tahu. Anak mata Triesya direnung. Entah kenapa hatinya sejuk pabila memandang mata memikat itu.


            “Sayang… Pernah dengar tak quotes ni? ‘Tak ada yg sempurna, berhentilah mencarinya. Jika seseorang mengerti dan mencintai kamu apa adanya, kamu dan dia pantas bersama.’ Okay. I mengaku yang pada mulanya I jatuh cinta pada you kerana rupa paras you. You’re so beautiful sayang. Memang orang gila je tak terpikat dengan you. You buat I gila bayang dengan you… But! After we get close and I know you well. I jatuh cinta pada siapa you yang sebenarnya. I love you because who you are and I’m happy because when I’m with you.. I jadi diri I sendiri. I tak payah nak pretend macho or handsome either romantic infront of you. It’s just came out automatically sayang. Apa yang I tunjukkan pada you adalah dari dalam hati I sendiri dan bukan kerana I pretend to be someone else. That why I love you. I mengaku. I mengaku you dah ubah I. But you ubah I kepada kebaikan sayang…. I nak kahwin dengan you sebab I cintakan you. Cintakan you apa adanya. Kekurangan dan kelebihan you melengkapi hidup I…” Jelas Tengku Ezkandar Heidi panjang lebar. Triesya yang terdiam direnung. Kalaulah sahaja gadis itu tahu betapa diirnya cintakan Triesya.
           

            “I’m sorry sayang… I bukan nak ragui cinta you… but I hanya nak tahu saja.” Balas Triesya dan memandang Tengku Ezkandar Heidi penuh makna. Lelaki itu tersenyum memandangnya.


            “Hei. Miss Fiancé… Kenapa ni? Hurm? I know bukan itu yang you nak discuss dengan I kan?” Soal Tengku Ezkandar Heidi penuh mengerti kepada Triesya.Triesya tersenyum kecil pabila dipanggil seperti itu. Nampak sweet. Haha.


            “Hurm. Kita dah nak kahwin… So you nak I jadi isteri yang solehah tak?” Soal Triesya gugup.


            “Of courselah sayang. Every man wants that. A isteri solehah. Why?” Balas Tengku Ezkandar Heidi. Triesya menarik nafas lega. Manalah tahu ada juga lelaki yang tak suka isterinya menjadi solehah. Erk! Ada ke?


            “Actually, I dengan mummy ke kelas agama tadi… Err. I was just wondering this morning. How muslimah I am… I dah nak jadi wife orang. But I’m still doesn’t know wheither I’m a good muslimah or not. But after my subuh prayer and watching ceramah agama this morning. It’s make me realize that I’m not a muslimah sejati and layak nak jadi seorang isteri yang solehah… for all this time, I wasn’t realize that every sin that I make is on papa. Papa yang akan tanggung semua dosa yang I buat tu dan akan beralih kepada bahu suami I bila I dah bernikah… ianya buat I sedar dan takut. Betapa khilafnya I selama ni….” Jujur Triesya. Tengku Ezkandar Heidi Terdiam. Terdiam dengan penjelasan Triesya. Pada masa yang sama dia sendiri berasa tersindir. Bagaimana tunangnya a.k.a gadis dicintainya berfikir jauh seperti itu sedangkan dia??? Dia hanya taksub denagn kenikmatan duniawi dan cintanya pada Triesya sampaikan lupa akan ‘hal’ tu. Sepatutnya dia sebagai bakal ketua keluarga yang memikirkan hal tersebut dan bukan Triesya.


            “Sayang?” Panggil Triesya lembut pabila melihat Tengku Ezkandar Heidi yang hanya diam dan memandangnya. Tangannya dilambai-lambaikan di hadpaan lelaki itu.


            “Are you okay?” Soal Triesya lembut pabila Tengku Ezkandar Heidi tersedar. Tengku Ezkandar Heidi berdehem seketika dan berdiri. Tubuhnya dibawa dekat pada kolam dan memandang jauh ke dalam kolam tersebut.kedua tangannya dimasukkan ke dalam poket seluar slack kelabunya.


            “Sayang? I ada salah cakap ke?” Soal Triesya takut dan menghampiri Tengku Ezkandar Heidi. Bahu lelaki itu disentuh. Err. Takpe kan? Ada alas tu. Huhu. Tengku Ezkandar Heidi menoleh memandangnya di sisi dengan mata yang merah. Membuatkan Triesya tercengang.


            “Sayang? I ada salah ke? Sorry…” Soal Triesya cemas dan lebih cemas pabila Tengku Ezkandar Heidi duduk melutut di hadapannya.

           
            “Sayang? You…”

            “Shhh… Let me talk sayang.” Potong Tengku Ezkandar Heidi. Triesya mengeluh dan diam. Tengku Ezkandar Heidi menarik nafasnya panjang dan mengangkat wajahnya memandang Triesya.


            “I’m sorry…” Balasnya lembut. Triesya mengerutkan dahinya.

            “Sorry? But why?” Soal Triesya hairan.

            “I’m Sorry. I’m not a good guy for you… I bukan lelaki yang baik nak jadi suami yang baik buat you. I bukanlah bakal ketua keluarga yang mampu menjadi imam pada you dan bakal anak-anak kita nanti… I’m so sorry sayang… I’m the one should think to be a good husband. Not you….” Jelas Tengku Ezkandar Heidi dan memegang jemari Triesya. Triesya yang waktu itu sudah mulai kabur matanya mengelengkan kepalanya. Terasa terharu dengan luahan jujur Tengku Ezkandar Heidi padanya. Sukar seorang lelaki ingin mengaku kelemahan dirinya di hadapan wanita yang dicintainya. Namun, Tengku Ezkandar Heidi? He did that


            “Sayang… Please. Don’t say like that. Baik ataupun tidak baik terletak di tangan kita sendiri. Dari diri kita sendiri. Pilihan ada di tangan kita sayang. Sama ada kita nak berubah ataupun tidak. Kita belum terlambat lagi nak berubah… Jika you bukan lelaki yang baik. You boleh ubah diri you untuk menjadi yang lebih baik. Jika you bukan bakal suami yang baik. You masih boleh mendidik diri you untuk menjadi suami yang baik nanti. Jika you bukanlah bakal ketua keluarga yang mampu menjadi imam pada I dan anak-anak kita nanti. You boleh belajar untuk menjadi seorang ketua keluarga dan imam yang baik buat kami… Menuntut ilmu itu bukan sahaja tamat setelah kita tamat sekolah dan mendapat segulung ijazah. Namun menutut ilmu itu biarlah sampai ke tua. I’ll always support and be your side sayang…” Balas Triesya dan mengelap air mata Tengku Ezkandar Heidi.
           

            “Sayang… Boleh tak I minta sesuatu?” Soal Triesya lembut. Tengku Ezkandar Heidi mengerutkan dahinya.


            “Apa sayang?”


            “I…





*****AKU CINTA KAMU****



TENGKU EZKANDAR HEIDI mengeluh dan memandang ke mug di atas meja counter.Tangan kirinya bermain di atas meja dan tangan kanannya memegang Iphone. Teringat kembali perbualannya dan Triesya semalam. Huhuhu. Seharian jugalah dia tidak bertemu dengan gadis itu hari ini. Perit sekali rasanya. Namun terpaksa buat-buat okay. Hampeh betul.

            
            “Apa sayang?”


            “I nak kita berdua tak berjumpa until weeding kita nanti. Will you?” Jelas Triesya. Spontan Tengku Ezkandar Heidi berdiri dan tercengang memandang Triesya.


            “But why? Baby… You tahukan? Even sehari I tak jumpa you I dah macam cacing kepanasan dah…” Rengek Tengku Ezkandar Heidi. Triesya tersenyum kecil. Sikap Tengku Ezkandar Heidi saat ini seperti kanak-kanak.


            “I know sayang. But it’s just for a few days…” Balas Triesya.


            “Few WEEKS!” Tengku Ezkandar Heidi memperbetulkan statement Triesya dan menekankan perkataan ‘weeks’ itu. Triesya tersengih.


            “Yah. A few weeks… Please sayang…” Pujuk Triesya. Tengku Ezkandar Heidi merengus.


            “But why? Kita belum pilih baju weeding and all things…” Alasan tengku Ezkandar Heidi. Triesya tersenyum kecil dan menaikkan keningnya.


            “Jangan nak kerek sangatlah sayang… Wedding planner ada. Ben ada. Their will do it for us. Tentang baju kahwin tu. Err. Nanti bila fitting asing-asing boleh?” Soal Triesya dan mengigit bibirnya.


            “What?! You nak hukum I ke apa ni? Sampaikan baju weeding tak nak fitting sama-sama… Bencilah…” Rajuk Tengku Ezkandar Heidi dan memasukkan kedua tangannya ke dalam poket seluar dan memandang jauh ke taman milik mummy Merissanya. Triesya mengaru kepalanya yang tersarung hijab.


            “Sayang…” Panggilnya manja dan menarik lengan baju kemeja long sleeve Tengku Ezkandar Heidi.


            “Please… Tak surpriselah bila you Nampak I dengan baju wedding kita… Nenda dan nenek kata orang macam kita ni tengah darah manis. Takut ada yang berlaku nanti…” Pujuk Triesya. Tengku Ezkandar Heidi merengus dan memandang Triesya di sisi. Amboi. Comel betul Triesya dengan buat muka comel macam tu…


            “Fine…” Akhirnya Tengku Ezkandar Heidi beralah jua.In a few weeks je kan? Huhuhu. Ayat sedapkan hati…


            “Que ez? Belum tidur lagi?” Tegur Tan Sri Tengku Haris di saat menapak masuk ke dalam dapur. Tengku Ezkandar Heidi menoleh memandang daddynya dan tersengih. Kepalanya dianggukkan.


            “A’ah. Belum dad. Dad tak tidur lagi?” Soal Tengku Ezkandar Heidi pula dan memandang daddynya mengambil mug dan menuangkan air putih ke dalam mug tersebut.


            “Belum lagi. Tengah baca buku tadi. Que Ez pula? Kenapa belum tidur?” Soal Tan Sri Tengku Haris kembali dan mengambil tempat di sisi anak terunanya di kerusi counter.


            “Err. Que Ez tak dapat tidur…” Jujur Tengku Ezkandar Heidi dan mengaru rambutnya. Tan Sri Tengku Haris meletakkan mug di atas meja counter dan merenung anak terunanya di sisi.


            “Wanna share?” Soal Tan Sri Tengku Haris lembut dan menepuk bahu anak terunnaya. Tengku Ezkandar Heidi tersenyum nipis. Daddynya sejak dulu tidak pernah meninggikan suara kepada mereka adik-beradik. Suaranya lembut sahaja. Jika dia marah sekalipun pasti daddynya itu hanya mendiamkan diri dan pabila dia sudah tenang barulah dia akan menegur mereka berdua beradik. Sejak dahulu Tengku Ezkandar Heidi menyanjung tinggi sikap daddynya. Kreadibilitinya di dalam menguruskan business dan keluarga.


            “I think you’re right dad…” Balas Tengku Ezkandar Heidi. Tan Sri Tengku Haris mengerutkan dahinya.


            “About what?” Soalnya hairan.


            “Que Ez belum mampu mendidik Triesya dan membimbing Triesya…” Jelas Tengku Ezkandar Heidi dan menunduk. Tan Sri Tengku Haris menepuk bahu anaknya.
                                                                                                   
            “I’m sorry son. Daddy tak berniat nak guriskan hati Que Ez…” Balas Tan Sri Tengku Haris kesal. Tidak menyangka kata-katanya membuatkan anak terunanya menajdi begitu. Tengku Ezkandar Heidi tersenyum kelat dan gelengkan kepalanya.

            “No dad. You’re right. Que Ez tak layak dan tak mampu…” Jelas Tengku Ezkandar Heidi.

            “Kenapa ni? Triesya merajuk ya dengan Que Ez? Ke dia ada buat apa-apa yang menyimpang jauh dari agama?”Soal Tan Sri Tengku Haris. Pantas Tengku Ezkandar Heidi gelengkan kepalanya.

            “Bukan. Bukan macam tu dad.” Balasnya cepat.

            “so?” Soalnya hairan.

            “Trish has changed. I mean. Berubah kepada kebaikan. She’s wear hijabs now… Dia juga mula ke kelas agama dan belajar lebih mendalam mengenai ilmu agama. She wants to be a good muslimah and a good wife. Buts the points here is me. Not her.” Jelas Tengku Ezkandar Heidi dan mengeluh.

            “Alhamdulilah. It’s a good son. You should feel happy for her. Que Ez. Aurat Triesya setelah bergelar isteri kepada Que Ez nanti adalah di bawah tanggungjawab Que Ez. Dosa Triesya Que Ez yang tanggung. You should feel happy now. Sebab Trish dah meringankan beban Que Ez sedikit dan dia sedar akan tanggungjawabnay sebagai seorang isteri.” Balas Tan Sri Tengku Haris.

            “I know and I’m feel happy for that. Just me…. I’m still like this. I’m the one who should thinks about wants to be a good husband that can take good care of her and be her imam. But I’m not… Itu yang Que Ez kesalkan….” Luah Tengku Ezkandar Heidi. Tan Sri Tengku Haris tersenyum.

            “Masih belum terdapat untuk bertaubat dan berubah son…. Allah swt selalu menerima perubahan dan taubat umatNYA…” Balas Tan Sri Tengku Haris. Tengku Ezkandar Heidi memandang daddynya di sisi.

            “Did I?” Soalnya.

            “Yes you are.” Balas Tan Sri Tengku Haris. Tengku Ekzandar Heidi terdiam. Yah. He should change. For his future… With his wife and their children. In Shaa Allah.

            “Thanks dad…” Balas Tengku Ezkandar Heidi dan tersenyum kecil. Tan Sri Tengku Haris tersenyum dan menepuk bahu anaknya. Ubun-ubun Tengku Ezkandar Heidi dikucup lembut sebelum berdiri untuk berlalu. Sejak Tengku Ezkandar Heidi dan Tengku Erissa Hani kecil, Tan Sri Tengku Haris tidak pernah segan untuk memperlihatkan kasih sayangnya. Sifatnya itulah membuatkan anak-anaknya senang dengan dirinya dan isteri. Mereka juga pernah muda. Ingin disayangi dan difahami.

            “Most welcome. Go to your bed. We’ve meeting with client from states tomorrow. Your last project before your wedding….” Pesan Tan Sri Tengku Haris sebelum berlalu. Rambut anaknya sempat digosok lembut. Tengku Ezkandar Heidi tersneyum. Kepalanya dianggukan. Terasa berdebar pabila daddynya bangkitkan soal pernikahannya. Mampukah dia mengalas tanggungjawab sebagai seorang suami?

            “Ayiyi sir.” Balasnya dan tertawa kecil.

            “Err. Daddy..” Panggil Tengku Ezknadar Heidi pada Tan Sri Tengku Haris sebelum daddynya berlalu pergi. Tan Sri Tengku Haris menghentikan langkah kakinya dan menoleh memandang Tengku Ezkandar Heidi. Keningnya dinaikkan.

            “Could you help me to find a ustaz? Que Ez nak belajar mengenai ilmu agama. I want to be a good Muslim and husband. Will you?” Soal Tengku Ezkandar Heidi. Tan Sri Tengku Haris tersenyum lebar. Kepalanya dianggukkan.

            “Sure son. Leave it to me..” Balas Tan Sri Tengku Haris dan tersenyum penuh makna.









b.e.r.s.a.m.b.u.n.g






**********************************************





Asalamualaikum Wbt And Salam Sejahtera Ladies~






HI LADIES! How was the story? Best? Sad? Romantic? Blur huh? Hahahaha. J Gelak bangga! Ladies! AKu nak minta maaf sebab dalam beberapa hari ni aku tak dapat update entry. Demam L Huhuhu. Sorry~  Oh ya, Panjangkan entry kali ini? Sebagai tanda Minta Maaf aku kerana lambat update. Boleh gitewww? Hehehe J


            Saya Ratu Adriana Nadine,  ingin MEMINTA MAAF sekiranya ACK BAB 37 ini tidak dapat memuaskan hati anda dan menepati piawaian cita rasa anda. MAAFKAN SAYA… My bad L Huhuhu. Saya juga ingin MEMINTA MAAF sekiranya ada kesalahan pada ejaan, ayat, perkataan dan sebagainya. Juga, MAAFKAN SAYA jika cerita ini agak TEROVER, TAK LOGIC, TERLEBIH dan sebagainya.  Selain tu, silalah ambil yang positive sahaja dan ignore kan negative nya. Think smart ukeh! J


            Ladies! Apakah yang terjadi pada hubungan Tengku Erissa Hani dan Ben? Jengjengjneg! Hahahaha J Oh ya, Nantikan weeding the Love Birf in the next entry ya J Betul-betul ni! Tak tipu! Whahah~ J



Thanks for those yang sudi comment and dropping by pada blog saya yang tak seberapa ni. J Much appreciated it babe! Please! Please! And please leave ur comment ya J Love u!




SILA TINGGALKAN JEJAK ANDA. TQ! J




Till then,











Sincerely,

11 comments:

  1. i like this! thanks. da lme tunggu entry baru. hihi :DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI ninaali
      thanks for dropping by and leave ur comment
      hehe thanks dear :)
      most wc
      sorry im late :)

      Delete
  2. best sangat!!! nak bab 38 esok boleh x? hihihi
    -yana-

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI yana
      thanks for dropping by and leave ur comment dear
      hehehe in shaa allah dear :)

      Delete
  3. ben cepat2 la lamar que hani tu.pi bljar ngn que ez cara nk r0mantik.que ez pakar bab r0mantik..hahahha. <3
    ~kisya balqis~

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI kisya balqis
      thanks for dropping by and leave ur comment
      hehe betulbetul!
      bljar dgn Que Ez. dia pakar hehe

      Delete
  4. hi..bru jmpe blig nieyh..ske ar citer dy..sweet je..
    u r gud writer indeed..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI has_garfield
      thanks for dropping by and leave ur comment dear
      hehe welcome to this blog :)
      thanks yarh

      Delete
  5. wa!!! skenyer..skenyer....
    bile la burn nk couple lak gn que sha... hahhaha
    skenyer bile triesya da mula pkai tudung... ^__^
    hwaiting ur next en3 ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI lylea
      thanks for dropping by and leave ur comment dear
      hehe kite pun suke gak!
      hehe kalau nak tahu bila hwaiting for the next entry ya dear :)
      hehe
      kite pun suka
      alhamdulilah~

      Delete
  6. Best rrr cite nihhh sweet sesangat. Thumb up 2 u writer 4 ur karya.

    ReplyDelete