Pages

In fantasy, I can make a happy ending, complete break, and I can put people in a situation where they are confronted with things that they would not confront in the real world. It is because this is my story and my fantasy.

Monday 25 June 2012

CINTA ENCIK DUDA BAB 10







CINTA ENCIK DUDA BAB 10



Rasulullah saw bersabda: Hati orang tua masih saja muda dalam 2 hal: cinta dunia dan  panjangnya angan-angan….
(Hadith riwayat Bukhari)





AKU yang berdiri di balcony bilik merenung jauh ke langit hitam. Kelihatan banyak bintang di situ. Tubuhku dipeluk. Terasa kesejukan malam mengigit tubuhku yang hanya memakai gown tidur. Nafasku dihelakan. Terasa air mataku yang mengalir jatuh membasahi leherku. Teringat kembali kejadian tadi siang.


            “Haykal?”Panggil suara wanita yang berumur namun masih cantik dengan rambut yang diwarnakan keperangan sedikit dan baju kurungnya serta hangbag jenama mahal. Berdiri di sebelahnya adalah seorang lelaki yang juga berumur. Pemakaiannya juga nampak berjenama. Namun, orangnya tenang sahaja dan bibirnya mengukirkan senyuman ikhlas.


            Spontan pak cik turunkan aku dari pelukannya tadi. Kami berdua sama-sama tercengang melihat dua manusia di hadapan kami. Aku sendiri tidak mengenali siapa wanita dan lelaki di hadapanku ini.


            “Asalamualaikum wbt Kal.” Sapa lelaki tadi lembut. Pak cik mendekati lelaki tadi dan menyalam tangannya penuh hormat. Di saat pak cik ingin menyalam tangan wanita tadi. Wanita tadi menyambut dengan endah tak endah,.
           

            “Walaikumslaam wbt. Ibu, ayah. Apa khabar?” Balas pak cik lembut. Aku yang berada di belakang pak cik mengerutkan dahi. Ibu dan ayah?


            “Tak payah nak berlakon baiklah Kal! Sekarang ibu nak tanya. Perempuan ni siapa?!” Soal perempuan tadi kasar kepada pak cik dan menujukkan tali telunjuknya kepadaku. Spontan aku sembunyikan diriku di sebalik tubuh pak cik. Kedua-dua tangaku memegang bajunya. Bajuku yang basah memaksa aku sembunyikan tubuhku. 


            “Sabar ibu. Biar kita masuk dulu. Tak selesa berbual di luar ni. Jom masuk ayah, ibu.” Balas pak cik dengan tenang. Namun, wanita tadi tetap berkeras dan siap memandangku dengan pandangan tajam.


            “Hah! Tak payah! Cakap di sini sudah! Sekarang! Bagi tahu ibu. Siapa perempuan ni?! Perempuan simpanan kamu ke?!” Soalnya serkap jarang. Terbuka mulutku dibuatnya. Perempuan simpanan? Spontan aku memandang tubuhku. Apa rupa aku ni ada macam ciri-ciri perempuan simpanan ke?


            “Maria! Jaga mulut kamu tu!” Tegur lelaki tadi kepada isterinya. Wanita tadi merengus dan berpeluk tubuh. Pak cik mengeluh dan menoleh memandangku. Aku memandangnya dengan pandangan penuh makna. Dia memberikan senyuman padaku. Cukup untuk membuatkan aku merasa tenang.


            “Kita masuk dulu ibu, ayah.” Balas pak cik tanpa memperdulikan amarah wanita tadi.


            “Jom masuk.” Ajak lelaki tadi kepada wanita bengis itu. Wanita itu hanya menurut kehendak suaminya namun sempat memandangku dengan pandangan tajam. Setelah kedua-duanya menapak masuk ke dalam. Pak cik menoleh memandangku. Kedua-dua pipiku dipegangnya dan mataku direnung.     

           
            “Walau apa pun yang Andra dengar lepas ni. Jangan ambil hati ya. Percayakan abang. Andra tetap isteri abang. Janji?” Bisiknya lembut kepadaku. Aku menganggukkan kepalaku dan dia tersenyum. Menarikku sekejap ke dalam pelukannya dan kami berpelukan seketika. Mungkin dia ingin mengambil kekuatan untuk menghadapi wanita tadi. Tapi siapa dia?


            Aku mengelap air mata yang kembali jatuh. Mataku ditutup seketika dan dibukakan kembali. Terasa jantungku susah untuk bernafas. Kenapa harus aku lalui semua ini? Semuanya bukanlah pintaku…


            “Oh! Jadi sebab betina tu kamu tak nak berkahwin dengan Zaida?” Soal wanita tadi bengis. Aku yang sudah siap memakai baju dan bersembunyi di sebalik dinding bersama Aira menutup mulutku. Betina? Berkahwin dengan Zaida?


            “Andra isteri saya ibu! Dia perempuan yang datangnya dari keturunan yang baik dan dihormati. Harap ibu jangan gelar dia betina kerana dia adalah isteri saya dan dia adalah manusia.” Balas pak cik dengan nada suara yang semakin tegang. Pada mulanya tadi suara pak cik masih lagi berlembut. Namun, mungkin kerana kesabarannya sudah tipis dek wanita itu. Pak cik juga mula meninggikan suaranya. Aira disisiku memeluk tubuhku dan mengusap  bahuku lembut. Aku membaringkan kepalaku di bahu Aira.
           

            “Ibu tak peduli dia siapa! Datangnya dari mana dan keturunannya dari apa,. Yang ibu nak tahu adakah kerana dia kamu menolak Zaida?!” Soal wnaita itu kembali. Aku mengeluh. Siapa Zaida?


            “Saya dan Zaida tak ada apa-apa hubungan! Dia hanyalah adik ipar saya. Soal saya tak nak berkahwin dengan Ziada tiada kena mengenanya dengan isteri saya. Dia sama sekali tidak tahu akan hal ini. Jadi ibu jangan sesekali nak libatkan dia.” Balas pak cik. aku mengeluh. Rupanya wanita itu adalah ibu kepada arwah mama Aira dan arwah isteri pak cik. Zaida? Dijodohkan kepada pak cik?


            “Sebab anak aku tu dah berumur jadi kau tak naklah? Kau lebih pandang perempuan muda dan bergetah macma perempuan tu?!” Soal wanita itu kembali. Pak cik mengeluh.


            “Astagfirullah’alazim ibu. Tak pernah terdetik di hati saya nak beza-bezakan muda dan tua. Apa yang saya dapat katakan ini adalah soal jodoh. Andra adalah jodoh saya dan Zaida tidak. Saya harap ibu dan ayah restui perkahwinan saya. Aira juga sukakan Andra. Daddy dan mummy turut restu malah mereka sukakan Andra. Saya tak rasa ada apa-apa masalah di sini.” Balas pak cik kesal.


            “Kau sedar tak Kal yang isteri kau tu muda belia! Seumur dengan anak kau! Kau tak malu ke?!” Soal wanita itu lagi.


            “Saya sedar bu. Saya sedar saya tua dan isteri saya muda. Tapi itu bukanlah pengahalang untuk kami bahagia. Rasulullah saw sendiri berkahwin dengan gadis yang berumur 13 tahun ibu.” Balas pak cik. Aira mengusap bahuku lembut. Aku tersenyum kelat memandang Aira.


            “Perempuan tu hanya nak harta kamu Kal! Perempuan muda sekarang hanya nak kikis duit lelaki berumur saja! Tunggulah sebulan dua nanti. Terkikislah harta kamu dek betina tu!” Balas wanita tadi tidak beralah. Aku memukul dadaku tanda sabar. Jika diikutkan hati mahu sahaja aku menampar-nampar mulut wanita itu. Aku masih ada maruah! Aku bukanlah perempuan sebegitu!


            “Astagfirullah’alazim Maria! Kamu ni kenapa? Kalau dengar dek isterinya Haykal terguris hati budak tu nanti. Cuba bawa bertenang sedikit. Sepatutnya kamu bersyukur kerana Haykal dan Aira kini sudah lengkap keluarga mereka.” Tegur lelaki tadi.Iaitu bapa mertua pak cik. Lelaki itu baik orangnya dan pendiam. Namun pabila dia bersuara wanita itupun turut beralah.


            “Biar! Biarkan bang! Saya nak dia tahu yang saya tak sukakan dia gantikan tempat arwah anak saya!” Balas wanita tadi dan demi Allah Swt aku benar-benar terguris. Spontan aku terduduk di atas lantai. Tdak layakkah aku bergelar isteri pak cik dan ibu kepada Aira?


            “Mummy…. Janganlah dengar cakap nenek tu. Dia memang macam tu. Mulut jahat!” Pujuk Aira lembut kepadaku dan turut duduk di sisiku. Tubuhku ditarik di dalam pelukannya dan aku melepaskan tangisanku disitu.







****CINTA ENCIK DUDA*****






HAYKAL yang menapak masuk ke dalam bilik mengeluh pabila melihat isterinya yang berdiri di balcony bilik mereka. Sejak tadi selepas sahaja bekas ibu mertuanya itu balik. Andra mulai ubah laku. Hanya diam dan tidak seaktif selalu. Naik risau Haykal dibuatnya. Pabila ditanya pada Aira barulah dia faham. Rupanya Andra mendengari perbualannya dengan bekas ibu mertuanya tadi. Pastilah Andra merasa sedih dengan kata-kata yang dilemparkan oleh Pn.Maria itu. Amat pedas sekali.


            “Isteriku Andra….” Bisik Haykal lembut ke telinga isterinya dan memeluk tubuh Andra dari belakang. Dagunya disandarkan ke bahu isterinya yang terdedah. Dicium seketika bahu isterinya yang terdedah itu. Sejujurnya leher jinjang Andra amat seksi sekali. lebih-lebih lagi pabila Andra mengikat tinggi rambutnya.


            Haykal merenung wajah isterinya yang hanya diamkan diri itu. Tidak menoleh memandagnya. Hanya memandang ke depan. Haykal mengeluh dan menarik tubuh Andra agar berdepan dengannya. Dagu isterinya ditarik lembut agar memandangnya.Namun, Andra mengalihkan pandangannya. Haykal mengeluh.Tahu yang isterinya baru lepas menangis tadi.


            “Andra… Pandang abang.” Bisik HAYKAL lembut dan menarik kembali dagu isterinya agar memandangnya. Namun, Andra tidak menurut.


            “Andra… Kalau hormat dan sayangkan abang sebagai suami. Tolong pandang abang….” Haykal mulai bersuara tegas dan kali ini barulah Andra memandangnya. Haykal merenung wajah cantik yang mendung itu. Tiada senyuman manisnya seperti selalu. Tiada kenakalannya seperti selalu. Tiada hyperactive nya seperti selalu. Andra yang berdiri di hadapannya kini adalah Andra yang berbeda sekali. Membuatkan Haykal tak keruan dibuatnya, Dia rindukan Andra yang suka menyakatnya. Dia rindukan Andra yang suka membuatnya tergelak. Dia rindukan Andra yang gemar tersenyum.


            “Abang minta maaf…” Bisik Haykal kesal. Andra mengigit bibirnya.


            “Kenapa?” Soalnya pendek. Namun, sudah mampu membuatkan Haykal merasa lega. Sekurang-kurangnya, Andra ingin berbual dengannya.


            “Abang nak minta maaf  tentang apa yang ibu katakan tadi. Ibu memang macam tu. mulut dia pedas sikit. Andra jangan ambil hati ya?” Mohon Haykal dan mengusap kedua-dua pipi mulus isterinya. Andra menunduk. Terasa ada air mata yang jatuh. Haykal yang melihat Andra mulai menangis menarik tubuh isterinya ke dalam pelukannya. Dipeluk erat tubuh isterinya. Menyalurkan semangatnya buat Andra. Tak menyangka yang Andra gadis yang riang kini menjadi seperti ini. Membuatkan Haykal merasa serba salah.


            “Shhh… Jangan menangis sayang. Abang sedih tengok sayang macam ni.” Pujuk Haykal dan mengusap belakang isterinya.


            “Saya tak layak ke jadi isteri pak cik dan ibu kepada Aira? Apa hina sangat ke saya ni?” Bisik Andra yang berada di dalam pelukan Haykal. Spontan Haykal mengelengakn kepalanya. Tubuh Andra dijauhkan sedikit dan dagu isterinya dipagut lembut agar memandangnya.


            “Shhhh. Jangan cakap macam tu sayang… Andra isteri abang dan mummy kepada Aira. Takkan ada sesiapa yang boleh pertikaikaikan hal tu. Andra adalah segalanya bagi abang. Tak kira apa orang kata. Andra tetap isteri abang dan abang kenal isteri abang macam mana. Tolong jangan ambil hati ya kata-kata ibu tu… Dia marahkan abang tapi dia tempiaskan marah tu pada sayang…” Balas Haykal kesal. Jahat sungguh ibu mertuanya itu kerana sanggup menghina isterinya. Salahkah dia mengahwini gadis yang muda darinya? Bukankah soal jodoh itu adalah ketentuan dari-NYA? Siapa kita untuk mempertikaikannya? Haykal tahu. PN.Maria marahkan dirinya kerana menolak Zaida untuk menjadi isterinya. Bagaimana Haykal ingin menjadikan seorang perempuan yang busuk hatinya dan bersosial itu menjadi isterinya dan menjadi ibu kepada Aira? Antara Andra dan Zaida. Andra lebih tinggi martabatnya dari Zaida yang sudah pernah tidur dengan pelbagai jenis lelaki.


            “Tapi mak cik tu kata Andra ni hanya nak kikis duit pak cik je… Andra tak nak pun kikis duit pak cik…. Bukan Andra sengaja nak kahwin dengan pak cik….” Balas Andra dengan sendu. Sekali dengar suara Andra seperti kanak-kanak yang mengadu telah dibuli. Haykal tersenyum kecil. Rambut harum isterinya dicium.


            “Andra nak kikis duit abang ke?” Soal Haykal lembut. Spontan Andra mengangkat wajahnya dan memandang Haykal. Kepalanya digelengkan.


            “Tak! Walaupun keluarga saya tak senang tapi abi masih boleh menampung hidup kami. Andra dah cukup dengan apa yang Andra ada.” Jawabnya yakin. Haykal tersenyum dan mengucup dahi Andra.


            “Jadi kenapa nak bangkitkan hal ni? Abang percayakan Andra. Even kalau Andra nak kikis duit abang pun abang tak kisah sayang. Duit abang. Duit Andra juga.” Balas Haykal dan menaikkan keningnya. Air mata isterinya disapu lembut. Andra memuncungkan bibirnya.


            “Tapi mak cik tu jahat! Andra tak suka dia….”Rengek Andra seperti kanak-kanak kecil yang tidak dapat apa yang diingininya. Haykal tersenyum dan menarik Andra ke dalam pelukannya kembali. Gadis itu benar-benar membuatkan HAYKAL bahagia. Keletahnya berubah-ubah. Tika dia di dalam kesedihan dia menjadi seperti gadis remaja yang manja. Namun, pabila dia normal dan ceria. Gadis itu menjadi nakal dan hyperactive.


            “Abang pun tak suka dia. Kita jangan kawan dia nak?” Pujuk Haykal. Kedengaran suara isterinya tergelak ceria. Haykal tahu Andra tercuit dengan gurauannya. Jangan kawan? Haha. Engkau ingat ini zaman budak-budak ke apa! Andra yang berada di dalam pelukan Haykal mengeratkan pelukannya. Begitu juga Haykal. Terasa amat selesa sekali memeluk tubuh hangat isterinya. Kedua-duanya memejamkan mata. Merasai kehangat pelukan masing-masing.

           
            “Pak cik….” Panggil Andra manja.


            “Hurm….” Balas Haykal lembut.


            “Pak cik guna perfumed apa? Wangi…” Soal Andra manja dan geselkan hidungnya di dada sasa suaminya. Haykal yang melihat perlakuan isterinya tergelak kecil. Tercuit dengan perlakuan manja isterinya.



            “Kenapa? Andra nak goda abang ke?” Soal Haykal nakal. Spontan Andra menolak tubuh Haykal jauh darinya.


            “Choi! Choi! Choi! Tak de hal saya nak goda pak cik!” Balas Andra meyampah dan berlalu keluar. Haykal tergelak.


            “Eh! Nak ke mana tu?” Soal Haykal hairan pabila Andra ingin berlalu keluar dari bilik. Tangan Andra ditarik dekat padanya. Andra mengeluh.


            “Nak makanlah. Lapar! Penat merajuk!” Balas Andra selamba dan melepaskan dirinya dari pegangan Haykal. Haykal mengelengkan kepalanya. Boleh pula kata macam tu. Tadi bukan main lagi rajuknya. Tuptup dah kembali pada sikap normalnya.


            “Masakkan untuk abang…” Balas Haykal kepada Andra yang sudah berada di muka pintu.


            “Tak nak! Masak sendiri!” Jerit Andra dan tergelak. Haykal tergelak dan gelengkan kepalanya. Andra. Andra. Andra.







***CINTA ENCIK DUDA****






SELEPAS sahaja solat subuh aku pun bersedia untuk melakukan aktiviti harianku dan pak cik selepas solat subuh. Setelah genap seminggu aku menjadi isteri pak cik, Aku mulai faham bahawa pak cik orangnya gemar mengamalkan kehidupan harian yang sihat. Di awal pagi dia akan berjogging dan setelah berjogging pak cik akan menghabiskan masanya di dalam mini gym yang berada di tingkat tiga sehinggalah ke jam 7 pagi. Setelah itu, pak cik akan bersiap dan bersarapan. Satu hal yang wajib berada di dining table setiap kali breakfast adalah buah-buahan. Seperti buah apple,anggur dan pisang. Setiap pagi juga, pak cik akan mengambil breakfast yang berat sebab pak cik kata sarapan itu penting kerana kita akan mengerahkan tenaga untuk melakukan kerja selepas itu. Okay, aku memang tak hairan kalau dah body pak cik fit seperti begitu sekali. Tough semacam je aku tengok.


            Setelah hal semalam, pagi ini aku bangun dengan azam yang baru. Ingin melupakan semua yang aku dengari semalam. Andra yang semalam adalah bukan aku. Andra adalah seorang yang kuat dan tenang menghadapi apa jua dugaan. Ya. Itulah Andra. Aku harus kuat dan tenang menghadapi semuanya. Jika ini ditakdirkan untukku. Aku redha. Bukan pintuku menjadi isteri kepada seorang duda dan isteri keduanya. Bukan jua pintaku mengambil tempat wanita lain di sisi pak cik. Namun, apa sahaja yang boleh aku lakukan? Sebagai umat-NYA aku haruslah redha dengan apa yang ditakdirkan buatku. Aku pasti, ini semua ada hikmahnya….


Aku dan pak cik berlari ala kadar melepasi banglo-banglo mewah yang berada di perumahan elit ini. Tak delah nak cepat sangat. Masih awal lagi. Aira? Budak tu memang manja. Kata pak cik Aira malas orangnya nak bersenam. Setiap kali diajak oleh pak cik pasti dia kan memberi pelbagai alasan. Standardlah tu.


            “Kenapa eh asal orang kaya je mesti buat rumah kat atas bukit?” Soalku tiba-tiba pada pak cik dan memandang ke sekeliling kami. Semuanya banglo-banglo mewah. Kalau korang perasan, orang kaya suka bina rumah dekat atas bukitkan? Tak ke pelik tu? Pak cik memandangku dan tersenyum.


            “Kenapa cakap macam tu? Orang kaya je ke yang boleh bina rumah di atas bukit? Abang boleh je…” Soalnya kembali kepadaku. Aku mengerutkan dahi. Erk! Adakah pak cik baru mengatakan bahawa dia merendah diri tadi? Tak kaya dia kata? Kalau dah rumah sebesar itu, kereta berlambak dan ada gelaran datuk. Tak ke kaya tu?


            “Buat lawaklah pak cik ni. Tengok jelah sekeliling kita sekarang ni. Ada pak cik nampak rumah biasa je? Semuanya banglo yang bertingkat-tingkat. Masing-masing nak cantikkan rumah masing-masing.” Balasku padanya dna pak cik tersenyum.


            “Jom!” Ajaknya dan menarik tanganku. Aku mengerutkan dahi.


            “Nak ke mana?” Soalku hairan namun ikut juga langkah kakinya. Dia hanya diam dan tidak berpaling. Mencebik bibir aku dibuatnya. Dia ni. Suka macam tu. Buat aku tertanya-tanya sendiri.







***CINTA ENCIK DUDA****






HAYKAL tersenyum memandang pemandangan indah di hadapannya. Kedua-dua tangannya didepakan dan menghirup udara segar di atas kaki bukit tersebut. Isterinya di sisi dipandang. Andra yang terdiam memandang keindahan alam di hadapannya membuatkan Haykal tersenyum. Tahu bahawa isterinya itu terkejut melihat pemandang indah di bawah sana.


            “Awak suka?” Soal Haykal lembut kepada isterinya. Andra menoleh memandang Haykal dan anggukkan kepalanya.


            “Ini adalah jawapan kepada soalan Andra tadi.” Jawab Haykal dan tersenyum. Andra mengerutkan dahinya. Jawapan keapda soalannya?


            “Maksud?” Soal Andra hairan. Haykal tersenyum dan menarik tangan Andra untuk duduk di atas rumput yang menghijau. Andra hanya mengikut.


            “Bila Andra tengok pemandangan cantik di hadapan kita ni. Apa yang Andra rasa?” Soal Haykal lembut dan memandang wajah isterinya yang memerah kerana penat itu. Andra memandang kepada pemandangan kaki bukit di hadapannya. Agak masih awal lagi sebenarnya namun masih tetap kelihatan cantik. Matanya ditutup dan nafasnya ditarik dan dihelakan perlahan-lahan.


            “Ketenangan…” Balas Andra jujur dan memandang Haykal di sisi. Haykal tersenyum dan anggukkan kepalanya. Tubuhnya dibaringkan di atas rumput. Tangan kanan dijadikan alas untuk kepalaya dan tangan kiri diletakkan di atas perut. Memandang ke langit yang berona oren menandakan siang bakal menjelma.


            “Orang kaya gemar membina rumah di kaki bukit kerana inginkan semua ni. Ketenangan. Mereka menghabiskan masa untuk bekerja dan mencari nafkah sehinggakan tiada masa untuk berehat. Jadi ini adalah salah satu caranya. Tinggal di kawasan perumahan yang tenang dengan kehijauan dan sedikit demi sedikit lelah tu dapat dihilangkan.” Jelas Haykal kepada isteriya. Andra yang sedang memandangnya dipandang. Isterinya itu menganggukkan kepala tanda faham. Ditarik lembut tangan Andra agar baring di dadanya. Andra hanya menurut dan baring di dada suaminya. Terasa tenang berada di sisi Haykal.


            “Pak cik…” Panggil Andra lembut dan mengangkat kepalanya dari dada Haykal. Kedua-dua tangannya diletakkan di atas dada Haykal dan dagunya diletakkan di lengannya. Wajah kacak Haykal dipandang.


            “Hurm?” Soal Haykal lembut. Rambut Andra dibelai lembut.


            “Andra nak tanya sesuatu. Tapi, pak cik janji jangan marah ya?” Soal Andra lembut. Dia ingin benar bertanyakan ‘hal’ itu kepada Haykal. Haykal menganggukkan kepalanya.
           

            “Hurm… Kenapa ya arwah mama Aira meninggal?” Soal Andra pada Haykal. Spontan Haykal terdiam. Apa yang harus dihawabnya? Andra mengerutkan dahi melihat suaminya yang bagaikan sedang terfikir dan diam itu.


            “Pak cik?” Panggil Andra lembut dan mengosok dada sasa Haykal lembut. Haykal memandang isterinya dan tersenyum kelat. Dahi Andra dikucup lembut.


            “Cancer. Arwah mama Aira meninggal kerana cancer.” Jelas Haykal dan memandang ke arah lain. Andra mengetap bibirnya. Terasa serba salah bertanyakan soalan itu. Perubahan wajah Haykal membuatkan dirinya rasa serba salah. Namun, wajah Haykal seperti menyembunyikan sesuatu darinya. Apa? Dia sendiri tidak pasti.


            “Sorry ya… Andra tak berniat nak buat pak cik sedih..” Balas Andra serba salah. Haykal memandang isterinya dan tersenyum. Kepalanya digelengkan lembut.


            “Tak apa. Tu hak Andra juga. Andra kan isteri abang.” Balas Haykal da tersenyum. Andra tersenyum kelat.


            “Hurm. Then… Siapa pula Zaida?” Soal Andra hairan pabula teringakan wanita bernama Zaida yang disebut oleh wanita itu. Haykal tersenyum kecil. Keningnya dinaikkan.


            “Kenapa?” Soal Andra hairan pabila melihat senyuman nakal suaminya. Haykal tergelak.


            “Isteriku Andra… Awak jealous ke?” Duga Haykal nakal. Spontan Andra terbatuk dan mendudukkan dirinya. Matanya dihalakan pada pemandangan sebelah kirinya. Bibirnya diketap. Jealous ke dia? Errr. Takdelah! Tapi… Kenapa dadanya rasa geram pabila wanita itu ingin menjodohkan wanita bernama Zaida dengan suaminya? Haykal tergelak dan turut sama mendudukkan dirinya. Andra di sisi dijeling. Jemari isterinya ditarik dan digenggam. Dikucup lembut dan mata hazel Andra direnung.


            “Zaida tiada siapa-siapa di dalam hidup abang. Dia hanyalah adik ipar abang. Ya. Nenek Aira nak jodohkan dia dengan abang. Tapi abang tak nak. Kenapa? Cukuplah abang katakan yang Zaida tu bukan jodoh abang. Tetapi Andra. Andra Tihamiey adalah jdooh abang….” Bisik Haykal penuh makna pada Andra. Entah kenapa Andra boleh tersenyum di dalam hati walaupun pada luarannya dia tidak mengukirkan senyuman. Hanya berbalas renungan dengan suaminya. Walau tiada cinta di antara mereka. Haykal adalah suaminya. Perasaan cemburu dan sayang kepada suaminya automatic ada. Tipulah kalau Andra kata yang dirinya tidak cemburu jika melihat suaminya dengan wanita lain. Ianya normal. Mana-mana wanita pastikan cemburu melihat suami mereka bersama wanita lain.


            Spontan idea nakal Andra mulai mendatang. Jika dengan Haykal. Dia ingin selalu mengenakan suaminya itu. Dengan selamba Andra mengenyitkan matanya kepada Haykal dan Haykal? Secara automatic nya Haykal terbatuk. Tak sangka boleh kalah renungan mata dengan isterinya yang nakal itu. Siapa yang tak tergoda jikalau mata cantik itu mengenyitkan mata nakal kepadanya.


            “Hahahaha! Gotcha! Pak cik kalah!” Jerit Andra riang dan berdiri. Melompat-lompat riang seperti kanak-kanak yang baru mendapat gula-gulanya. Haykal yang melihat aksi nakal isterinya itu tergelak kecil dan gelengkan kepalanya. Duduknya dikemaskan agar selesa. Andra yang sedang melompat-lompat riang dipandang. Wajah cantik itu begitu telus sekali. Suka membuatkan orang sekelilingnya selesa dengannya. Namun, Haykal risau pabila melihat gadis itu sedih dan marah. Orangnya gemar pendam perasaan sendiri. Seperti semalam… Haykal teringatkan suatu kata-kata yang pernah dibacanya.


             Sesiapa yang merasa marah tetapi dia tidak meluahkannya maka dia seumpama patung cendana yang tidak bernyawa. Ada. Tetapi, bagaikan tiada….






****CINTA ENCIK DUDA****







HANIFF mengetuk pintu bilik pejabat Haykal dan memberi salam. Setelah mendengar salamnya dijawab dan Haykal menyuruhnya masuk. Barulah Haniff membuka tombol pintu. Senyuman kecil diberikan buat Haykal. Tahu yang Haykal sedang sibuk saat ini. Namun, lelaki itu yang memintanya berjumpa dengannya. Sebagai pekerja Haniff hanya menurut.


            “Duduk Niff.” Jemput Haykal dan menutup file di atas meja. Haniff mendudukkan dirinya di hadapan Haykal.


            “Apa hal kau nak jumpa aku ni bro?” Soal Haniff hairan. Haykal. Ada masalah ke. Tak de ke. Wajahnya tetap sama. Tenang memanjang. Sehinggakan hari kematian arwah isterinya dahulupun Haykal tetap tenang dan tidak menangis. Pelik sekali. Namun, kepelikan Haykal itulah membuatkan Haniff tabik dengan kawannya itu. tidak berputus asa dan bersabar dalam meniti dugaan. Memelihara seorang anak sendirian selama 16 tahun bukanlah senang. Dia sebagai kawan baik Haykal salama ini yang mengerti betapa peritnya Haykal menjaga Aira. Dialah bapa dan dialah juga ibu.


            “Entahlah Niff. Semalam ibu dan ayah mertua aku ada datang.” Jelas Haykal memulakan bicara. Haniff mengerutkan dahinya.


            “Ibu dan ayah Andra?” Soal Haniff hairan. Haykal gelengkan kepalanya.


            “Bukan. Tapi ibu dan ayah Zahlia.” Jelas Haykal. Spontan Haniff membetulkan duduknya. Seperti berminat ingin mengetahui cerita Haykal dengan lebih lanjut.


            “Then?” Soal Haniff. Haykal mengeluh dan menyandarkan tubuhnya ke kerusi empuknya.


            “Kau kenal mak mertua aku tukan?” Soal Haykal. Haniff menganggukkan kepalanya yakin. Mana tak kenal kalau mulutnya Pn.Maria itu boleh tahan bisanya.


            “Correction! Bekas okay!” Balas Haniff sungguh. Haykal tergelak kecil dan gelengkan kepalanya. Tahu sangat yang Haniff tidak sukakan Pn.Maria. Jangankan Haniff. Dia sendiri juga tidak sukakan wanita itu. Namun, kerana hormatkan bapa mertuanya. Haykal terpaksa sabarkan diri. Namun semalam kesabarannya seperti diuji. Ibu mertuanya itu sudah melampau.


            “Ya. Ya. Bekas. BEKAS mak mertua aku tu datang ke rumah aku time aku dan Andra tengah bermesra.” Jelas Haykal dan tersengih. Teringat kembali bagaimana mesranya dia dan Andra. Haniff turut tersengih pabila mendengar kata-kata Haykal. Keningnya dinaikkan.


            “Bermesra yer…” Sakat Haniff dan anggukkan kepalanya. Haykal tergelak malu dan mengaru dahinya.


            “Aduh. Bermesralah. Takkan tak pernah bermesra dengan wife kot…” Balas Haykal dan sengaja menaikkan kening kanannya berulang kali. Haniff tergelak.


            “Banyaklah kau! Dah! Dah! Kotorkan otak aku je. Dah tu apa yang terjadi?” Balas Haniff dan tergelak. Haykal tersenyum.

           
            “Apa lagi. Marahlah bekas mak mertua aku tu lepas tahu aku kahwin lagi. Siap menghina wife aku bagai. Boleh pula kata aku dan wife aku tak secocok. Tua dan mudalah. Sebabkan Andra aku tak nak berkahwin dengan Zaida lah. Macam-macamlah. Yang aku tak tahan bila dia kata Andra tak layak gantikan tempat anak dia. Can you believe that?” Jelas Haykal kesemuanya serius. Terasa geram apabila teringatkan kembali bagaimana Pn.Maria menghina Andra. Haniff gelengkan kepalanya.


            “Eh! Mulut Mak Zahlia tu memang murai! Tak layak gantikan tempat anak dia? Hurm. Aku bukannya apa bro. Bukan nak kata  buruk tentang arwah wife kau. Tapi kau sendiri kenalkan bagaimana sikap arwah isteri kau tu? Even Zaida sekali. Mak aih! Perangai! Allah Swt je tahu. Tu yang dia kata baik sangat ke?” Soal Haniff sedikit emosi. Merasa geram dengan Pn.Maria. memang dari dulu dia memang tidak sukakan wanita itu bersama-sama anaknya. Hanya mengambil kesempatan diatas kesenangan orang lain. Berbanding dengan suaminya yang baik hati. Haykal hanya tersenyum kelat. Teringat kembali bagaimana sikap arwah isterinya. Kepalanya digelengkan.


            “Entahlah Niff. Aku malas nak fikir tentang masa lalu. Yang dah berlalu biarkan berlalu. Aku tak nak fikirkan lagi. Dah jadi arwah pun. Aku tak nak aibkan arwah isteri sendiri….” Balas Haykal malas. Walau apapun yang dilakukan oleh arwah isterinya dahulu. Zahlia tetap isterinya dan dia tidak ingin aibkan arwah isteri sendiri.


            “Hampir jadi janda kau bro. Aku memang tak suka sejak dulu kau kahwin dengan arwah tu. Tapi aku malas dah nak bangkitkan hal ni. Apatah lagi Zaida. Dua-duanya… Entahlah… Aku sendiri tak lurus. Nak cakap tentang orang pula.” Balas Haniff dan menyandarkan tubuhnya ke kerusi. Haykal hganya tersenyum kelat.


            “Entahlah bro. Aku malas nak ingat masa lalu. Tapi semalam Andra betul-betul down dengan apa yang bekas mak mertua aku tu cakap. Aku pula rasa tak keruan bila tengok dia diam dan sedih. Rasa bersalah. Bila aku pujuk. Alhamdulilah. Dia faham. Walaupun Andra muda tapi dia matang. Kematangan dia tu tak selaras dengan umur dia.” Jelas Haykal.


           
            “Kasihan Andra. Kalau aku sendiri pun pastikan rasa sedih bro. Boleh pula bekas mak mertua laki aku dok hina aku.” Balas Haniff simpati. Haykal mengetuk-getukkan tangannya ke atas meja.


            “Tulah bro. Aku sendiri rasa macam tu juga. Entahlah. Tadi pagi pun dia siap tanya siapa Zaida. Kenapa arwah isteri aku meninggal.” Balas Haykal.


            “Dah tu kau bagitahu ke siapa Zaida dan kenapa Zahlia meninggal?” Soal Haniff ingin tahu. Haykal tersneyum kelat.


            “Aku bagitahu yang jujur mengenai Zaida. Dia adik ipar aku dan bekas mak mertua aku nak jodohkan kami seperti aku dah Zahlia dulu. About Zahlia… Seperti biasa. Aku jawab Zahlia ada cancer.” Jelas Haykal.


            “Then dia percaya?” Soal Haniff,


            “Andra bro. Orangnya bijak. Dia seperti tahu aku sembunyikan sesuatu. Tapi dia pendam je. Nak tengok kot sejauh mana aku mampu bertahan sembunyikan hal sebenar dari dia…” Jelas Haykal. Haniff mengeluh.


            “Kalau boleh kau terus teranglah hal yag sebenarnya dengan dia. Kejujuran tu penting di dalam hubungan bro. About Zaida. You better watch out. Perempuan sihir tu pasti kan ganggu rumah tangga korang. Aduhai. Aku memang tak suka dengan perempuan tu. Bila teringat bagaimana  dia layan Aira. Aduh. Rasa nak lempang je!” Nasihat Haniff. Haykal mengeluh.


            “In Shaa Allah. Aku akan fikirkan. About Zaida. Aku akan pastikan dia jauhkan diri dari rumah tangga aku. Even dia nak ganggu wife aku sekalipun. Aku akan pertahankan Andra. Walau apa pun terjadi.” Balas Haykal. Teringat kembali bagaimana teruknya Zaida melayan puterinya dahulu sehinggakan dia dan keluarganya mulai bermusuh dengan keluarga arwah isterinya.


            HAYKAL yang menapak masuk ke dalam rumah setelah penat seharian berada di pejabat mengerutkan dahinya pabila mendengar suara anaknya menangis. Kakinya dibawah ke tingkat atas dan menuju ke bilik Aira. Pintu bilik dibuka dan kakinya dibawa ke bilik air yang kedengaran suara tangis anaknya.


            “Mati kau! Menyusahkah hidup aku je! Hidup tu kalau tak menyusahkan orang boleh tak bodoh?!” Kedengaran suara Zaida menjerit. Haykal yang berada di muka pintu bilik air terhenti melangkah dan terlopong melihat bagaimana anaknya yang berumur 5 tahun dilemaskan di dalam tab mandi.


            “Zaida!!!” Jeritnya dan segera menolak tubuh Zaida kasar sehinggakan Zaida terjelopok jatuh ke dinding dan Haykal pantas mengambil anaknya yang bagaikan susah bernafas itu. Tubuh kecil Aira segera di selimutkan dengan tuala mandi yang terdapat di dalam bilik air. Tubuh kecil Aira dipeluk erat.


            “Kau buat apa dengan anak aku?!?” Soal Haykal kasar dan mencerlung tajam pada Zaida yang kecut perut memandangnya. Tiada sudah panggilan Zaida dan abang. Hormatnya pada adik iparnya saat itu sudah tipis.


            “Abbang…” Jawab Zaida terketar-ektar.


            “Kau jangan panggil aku abang sebab kau tiada hubungan apa-apa dengan aku lagi selepas ni! Aku tak sangka kau sanggup dera budak yang tak tahu apa-apa!” Balas Haykal marah. Zaida cuba untuk mendekati Haykal namun Haykal menolak tubuh Zaida kasar sehinggakan sekali lagi Zaida jatuh ke lantai.


            “Kau jangan dekati anak aku dan aku lagi. Ini amaran terakhir aku pada kau! See you in court Zaida!!!” Balas Haykal dan membawa Aira keluar dari bilik air. Kesabarannya saat itu sudah tipis sekali.






***CINTA ENCIK DUDA****






AKU hanya anggukkan kepalaku pabila disapa oleh student lain yang menegurku. Siapa sahaja di collage ini yang tidak mengenali Andra Tihamiey? Semuanya kenal dengan wajahku yang selalu active dengan activity collage dan selalu juga masuk keluar bilik pengarah collage. Hahahha. Bukan apa. Saja nak jenguk pengarah collage ni. Erk! Ye! Ye je engkau kan? Mengalahkan engkau VVIP je. haha. Okay! Okay! Aku tipu! Semuanya kerana aku acap kali mengenakan lelaki-lelaki yang telah menyakit hati gadis-gadis di collage ni. Kiranya aku ni kakak kawasanlah. Tapi rasanya tak salahkan? Teringat pula perbualanku dengan pengarah sebulan lalu.


            “Kamu lagi Andra?” Soal tuan pengarah kepadaku iaitu Datuk Dr.Hj Raif Ahmad kepadaku. Aku tersengih dan menujukkan dua jari tanda ‘peace’. Tuan pengarah gelengkan kepalanya dan mengambil tempat di hadapanku di sofa.


            “Seperti biasa….” Arah tuan pengarah kepadaku. Aku menujukkan ibu jariku tanda ‘okay’.


            ‘Okay boss!” Balasku dan berdiri.  Mini pantry didekati dan aku mebuatkan minuman buat tuan pengarah. Entah kenapa tuan pengarah sukakn kopi buatanku. Katanya sedap. Haha. Ceh! Tulah orang kata sambil menyelam minum air! Haha


            “Minum tuan.” Balasku padanya sopan dan meletakkan secawan kopi buatnya. Dia tersenyum dan menyambut huluran kopiku. Dihirup dan memejamkan matnya. Amboi! Melampau tu! Sampai pejam mata tahu! Haha.


            “Sedap tak tuan?” Soalku padanya teruja. Dia tergelak.


            “As usual Andra. Sedap.” Balasnya dan tersenyum. Aku tersenyum lega. Entah kenapa, aku suka orang sukakan apa yang aku buat.


            “So, this time benda yang sama ke?” Soal tuan pengarah kepadaku. Aku tergelak.


            “A’ah. Tuan tahu kali ni boleh pula lelaki tu tinggalkan perempuan tukat tepi jalan je! Can you believe that? And bla. Bla. Bla….” Aku akan ceritakan dari A hinggalah ke Z sampaikan tuan pengarah penat nak mendengar. Hahahahhaa. Yang bestnya dia hanya mendengar cerita aku. Tetapi tidak mengambil tindakan apa-apa pun padaku. See! Aku kan anak emas collage ni! Hehehe.



            “Wei! Asal mengelamun ni? Fikirkan laki ke?” Sergah Jenny kepadaku. Spontan aku mencerlung tajam pada Jenny dan mengurut-urut dadaku. Gila tak terkejut!


            “Hei! Gila ke apa!” Balasku geram. Jenny tergelak. Boleh pula sergah-sergah macam tu. dibuatnya aku pengsan ke. Heart attack ke. Tak ke kasihan laki aku. Erk! Asal tetiba terfikirkan laki ni Andra? Hahaha.


            “Alarh! Relax lah babe.” Balasnya dan tersengih. Jenny mengambil tempat di hadapanku dan dengan selambanya menyedut minumanku. Tergeleng kepalaku dibuatnya.


            “Banyaklah kau punya relax.” Balasku malas.


            “Wei! Asal ni? Chill lah babe. Cuba share dengan aku. Mana tahu aku dapat tolong apa yang patut ke.” Balas JENNY. Aku mengeluh dan ceritakan semuanya.


            “Hei! Buat panas hati je perempuan tua tu! Dah tu kau diam je ke?” Luah Jenny geram pabila aku selesai ceritakan semuanya yang berlaku semalam. Aku mengeluh dan anggukkan kepalaku.


            “Kau nak expect aku buat apa? Terjah macam tu je? Benda ni melibatkan maruah laki aku. Setiap apa yang aku buat yang kena tempiasnya adalah laki aku. Aku tak nak macam tu…”Jelasku padanya kusut. Jenny terdiam dan bermain-main dengan straw minumanku.


            “Then, apa yang kau nak buat selepas ni? Aku sure perempuan tua tu tak lepaskan kau begitu sahaja. Dari cerita kau pun aku dapat tahu yang dia tu marah gila dengan kau dan laki kau.” Soal Jenny.


            “Aku tak tahu nak buat macam mana Jen… “ Balasku jujur. Aku sendiri bingung ingin berbuat apa. Pak cik menasihatkan aku agar bertenang dan lupakan semuanya. Tapi aku tak boleh.


            “Okay macam ni. Sekarang ni aku nasihatkan engkau supaya jaga hubby kau baik-baik. ambil hati dia. Ikat dia. Who knows, suatu hari nanti perempuan yang namanya siapa tu? Zaida? Hah. Zaida tu datang ganggu suami kau pula. Tak ke haru tu?” Nasihat Jenny. Aku mengerutkan dahiku memandangnya.


            “Ikat?” Soalku hairan. Ikat? Apa tu? Ikat macam mana? Ingat laki aku tu kambing ke apa nak ikat bagai.


            “Ish! Ikatlah. Yang ‘tu’…” Balas Jenny dan merapatkan dua jari telunjuknya dan tersengih. Aku mengerutakn dahiku. Masih tak faham maksud Jenny.


            “Arh? Apa tu?” Soalku binggung. Spontan Jenny menepuk dahinya.


            “Wei! Kau top student dalam collage ni tau! Selalu dapat anugerah dekan! Asal otak kau bengap semacam ni? Buat malu akulah!” Balas Jenny geram. Spontan aku mengaru leher. Apa maksud Jenny? Apa kaitannya dengan top student?


            “Apa maksud kau ni babe? Apa kena mengenanya dengan top student bagai?” Soalku hairan. Jenny memandang ke kanan dan kiri kami. Kemudian Jenny memanggilku agar dekat padanya. Aku hanya menurut dan Jenny dekatkan bibirnya di telingaku.


            “Make love sengal!” Bisiknya.


            “Choi!!!!!” Jeritku kuat dan menepuk dahinya. Spontan satu café collage ni memandang hairan pada kami. Jenny pula menyusun sepuluh jarinya kepada mereka semua tanda maaf dan putarkan jari telunjuknya di kepala tanda aku gila. Bengang betul budak ni! Aku? Pak cik? Make love? Errrrr………..







***CINTA ENCIK DUDA****







AKU yang berjalan menuju ke keretaku spontan berpusing kembali pabila melihat Alex menungguku di situ. Bagaimana dia tahu bahawa aku mengunakan kereta BMW tu? Aku menutup kedua-dua telingaku pabila kedengaran suara Alex memanggilku.


            “Andra! Wait!” Jeritnya. Aku pula semakin melajukan langkah kakiku.


            “Babe Please! Stop!” Jeritnya lagi dan menarik tanganku kasar. Spontan aku menepis tangannya kasar dan mencerlung tajam padanya.


            “Jangan ganggu aku!” Marahku padanya dan ingin berlalu pergi. Namun, Alex tetap menarik tanganku agar aku tidak pergi meninggalakn dia di situ.


            “Apa lagi!” Soalku geram dan cuba merungkaikan genggaman tangannya pada lenganku. Namun, tidak berhasil. Tangan kasar Alex lebih kuat.


            “I nak you! Babe please… Give me time. Kita perlu bincang.” Rayunya padaku. Aku mendengus geram.


            “Nak bincang apa lagi?! Tak cukup lagi aku tendang hari tu? Kau nak lagi ke?!” Soalku geram. Spontan Alex merapatkan kedua-dua kakinya. Mahu sahaja aku tergelak di situ. Tahu takut! Tapi tangan tu masih tak lepaskan lagi.


            “I tak nak! I insaf okay… Please.” Balas Alex.


            “Dah tak ada apa yang nak dibincangkan lagi tentang kita! It’s over!” Balasku padanya geram dna cuba rungkaikan kembali tangaku. Namun, masih tidak berhasil.


            “No! It’s not over okay!” Balasnya dan gelengkan kepala. Aku mengetap bibir geram.


            “Lepaskan aku atau aku jerit kat sini!” Amaranku padanya. Sekitar parking lot tersebut memang agak lengang. Takut juga jika Alex ni buat apa-apa padaku. Memang aku ada taekwondo. Tapi Alex tetap lelaki. Kudratnyalebih kuat.


            “Jeritlah! Biar semua orang tahu tentang kita! Biar semua orang tahu you milik I!” Balasnya kasar dan menarikku ke dalam pelukannya. Spontan aku menjerit kuat.


            “Tolong!!!!!” Jeritku dengan segala kudrat yang ada. Mulutku lantas di tutup oleh Alex dan…


            “Lepaskan dia!”






B.E.R.S.A.M.B.U.N.G





**********************************************



ASALAMUALAIKUM WBT AND SALAM SEJAHTERA J







DING DONG!










DING DONG!









Hi ladies!








Ye! Ye! Sayer tahu sayer salah L








Maafkan saya L







How was the story? Best? Interesting? Boring? Dang? Hahahaha. J Okay! Firstly, aku nak say S O R R Y sebab aku lambat update CED 10. Disebabkah kesibukan yang melanda aku tiada masa untuk menyentuh laptop dan mengedit CED. Aku harap uols faham. Aku pun seperti uols juga. Readers. Bengang juga bila writer kekadang lambat update sedangkan kite teringin sangat na tahu apa yang terjadi seterusnya. Kan? Kan? Kan? Kite faham J Tapi, sekarang kite faham juga yang writer tu ada life dia sendiri. Tak dapat nak tumpukan 24jam mereka di hadapan laptop J M A A F ya? Aku hanyalah manusia biasa yang tak lari dari membuat salah…. Tapi I alls tahu. Kawan-kawan I alls semua sporting dan faham I alls kan? Kan? Kan? Hehehe. Ketara snagat nak bodek! Hakhakhkak J





L  A D I E S ,
CED 10? Okay, bab yang aku rasa agak harsh sedikit. Ianya menerangkan sedikit mengenai kisah hidup Datuk Megat Haykal. Mungkin juga di dalam CED 10 ni agak samar-samar sedikit. Tetapi, kita akan tahu mengenainya sedikit demi sedikit di entry yang seterus-seterusnya J Ish! Ish! Ish! Adakah Andra Tihamiey akan mengikut nasihat Jenny??? IKAT? Hurm….. Hahahaha. Erk! Siapa pula yang selamatkan Andra tu? Ish! Jahat sungguhlah Alex tu! Itu namnya desperate ye puan-puan! Jangan tiru aksi tersebut! Hahahaa. ZAIDA? Siapakah Zaida? Setakat ini watak Zaida belum keluar lagi. Kita tunggu entry-entry yang seterusnya ya J Oh ya sebelum tu, Angkat tangan siapa yang betul??????? HAHAHAHAHAHHAA. Banyak sungguh jawapan uols eh. Kreatif-kreatif pula tu. Buat aku tersenyum-senyum je baca J Ngehngehngeh! Okay, malam ni juga aku tinggalkan satu TANDA TANYA pda uols. Jawab jangan tak jawab! J Good luck! J Hehehe.




Oh ya, thanks pada yang sudi menunggu CED ni. Dari ke pagi hingga ke malam. Dua hari berturut –turt aku tak update kernnnn L S O R R Y…  Juga kerana sanggup tunggu walaupun aku late update. Thanks uols for your support J Much appreciated it! Tak tahu nak balas macam mana J T H A N K S sayang… Sorry juga sebab aku late update. L Uols memang rock! J Aku ♥ Uols!




Saya Ratu Adriana Nadine,  ingin MEMINTA MAAF sekiranya CED BAB 10  ini tidak dapat memuaskan hati anda dan menepati piawaian cita rasa anda. MAAFKAN SAYAMy bad L Huhuhu. Saya juga ingin MEMINTA MAAF sekiranya ada kesalahan pada ejaan, ayat, perkataan dan sebagainya. Juga, MAAFKAN SAYA jika cerita ini agak TEROVER, TAK LOGIC, TERLEBIH dan sebagainya. Terus terang aku katakan cerita ini hanyalah F A N T A S Y aku sahaja. Tak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang dah mati. Sekiranya tidak logic. Dah aku nak buat cam ne? Dah aku kata fantasy! Mestilah ada yang tak logic! Betul tak? Hahaha. Oh ya! Please take the positive and ignore the negative ladies. Thinks smart! A J




Thanks for those yang sudi comment and dropping by pada blog saya yang tak seberapa ni. J Dan kepada new follower. T H A N K S dear. JMuch appreciated it babe! Please! Please! And please leave ur comment ya J ♥♥♥ you!






SILA TINGGALKAN JEJAK ANDA. TQ! J







Till then,











Sincerely,


35 comments:

  1. Replies
    1. HI BABE
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      Hehehe
      tet!!!
      siapa tu?

      Delete
  2. Yes..thanks ada bab 10...eh tak suka gan BEKAS ibu mertua hykal tu...sbnarnya kn dia tu yng nak kikis harta hykal....andra ikatlah hykal...pnggil abg...agar ZAIDA tak dpt mporak prnda rumahtangga andra & hykal....yakin hykal dpt mprtahankn andra walau apa pun yg trjdi.....best..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI HANI
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      Hehehe yayyyy!
      hehe sorry ya m late =(

      hehe kite pun xsuke dear
      menyampah btl! hehe

      a'ah dia yg nak kikis harta haykal sebenarnya

      haha amboi dear
      ikat dgn pggl abang eh. hehe

      btul tu!
      patut jaga haykal spya zaida xggu rumah tangga mereka ehe

      kite pula yang emo dear

      hehe thanks! =)

      Delete
  3. Bonjour Mademoiselle!!! dear my favorite writer your the best!!!!! wak saya lepas baca jadi geram kat "BEKAS MERTUA" pakcik tu.eee rasa nak lempang ja muka dia eheh emo plusplus =P kalau depan mata dah senyap mulut dia kata andra mcm tu plusplus geram kat c ZAIDAH ishhh rasa nak tembak jer pakai shotgun eheh( volcano eruption lepas baca )ehehe.wakkkkk hantar lah manuskrip kita nak beli buku yang awak tulis.loveee mannny mannyyy forrrr yooouuu.heheh.

    p/s- pakcik handsome jugak mcm daniel henny hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI BABE
      BONJOUR~
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      Hehehe dear my favorite reader u r the best too! hehe =)

      Hahaha sabar dear sabarrrr
      hehe =)

      hahahaha amboi! ganas sungguh siap guna shotgun tu! hehe. =)

      hehe segan nak hantarlah wakkkk
      karya kite xbest mana =)
      hehehe


      <3 manyyyyyyy manyyyy for u too =)

      p/s :: hahaha DN xde. yg iras pun jadilah yer =) hehehehe

      Delete
    2. isshh isshh tak suka lah awak kata mcm tu ;(..=) siapa kata karya wak tak best saya ketuk kepala diorang dengan senduk heheheh.kalau nak tau ur readers sanggup check every hour tunggu update every chapter tau~~~ =) termasuklah saya yang setiap awal pagi plus afternoon(since kat F***** ne pagi ehehh sebelum masuk uni kena check blog awak hehe)wak cuba lah hantar manuscript awak kami sebagai peminat2 yang kuat fantasy ne nak beli buku karya our Queen.hehehe.

      Delete
    3. hehehee
      amboi nakal sungguh!
      siap ketuk dgn senduk nah!
      heheh =)
      comellah awak ni =)

      hehe ye ke dear?
      wahhhh`
      terharu n rc nk mngs je bc comment awk. =')

      hahaha kuat fantasy eh
      smalah kita
      hehehe

      akan dfikirkan wak
      but stakat ni kite lbh slsa bgini =)

      hehe T H A N K S dear
      much appreciated it!
      =)
      syggg awak!

      Delete
  4. rasa-rasanya megat haykal kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI SITI
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      hehehe MEGAT HAYKAL?
      Hurm...
      let me see...
      actually kan......

      tetttt!
      hehe

      Delete
  5. mesti "knight in shining armour" yg dtg menyelamatkan Andra drp Alex, i.e. pokcik tersayang... Ataupun pak guard yg bertugas di kawasan parking kereta. Hahahaha.....

    thanks ratu kerana meng"update"kan entry terbaru. Mmg asyik check kat blog ratu utk mempastikan saya tak terlepas....

    Nak lagi entry... tak puas rasanya.... Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI BABE
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      hahaha knight in shining armour ye hehe
      tang pak cik guard tu yg lcu hehe

      most wc dear =)
      T H A N K S juga sudi menunggu CED hehe

      sorry ya m late

      Delete
  6. hykal ke yang akan selamatkan andra?
    -yana-

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI YANA
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      hehe tang tu kena bc CED 11 hehe =)

      Delete
  7. 1. Sedih sbb bgn weekend xde update
    2. Sakit jari asyik refresh dr pg smpi ptg xde jugak :(
    3. Malam xleh tido smpi ah kui 12 xde jugak n3.
    4. Pg ni sengih senyum smpi langit ada n3.
    5. Sakit hati kat beduk aka ex MIL haykal...
    6. Rasa nak sepak Zaida..

    7.. SUKAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA....NAKKKKKKKKK LAGIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII HARI-HARIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIiii TAU klu x xnak KAWANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN..

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI BABE
      HI BABE
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      1.S O R R Y =(
      2.Hehehe nah! plaster ngeee =P
      3.Alolorh cian dia... =(
      4.Hehehe yepppi! H A P P Y ! Hehehe
      5.Hahaha banyak yg skt hti dgn MIL Haykal tu
      6.Kite pun!Jahat! Hahaha
      7.Hahahahaahhahaa alolorh.... xdpt nk janji dear =)

      Delete
  8. tak pe Ratu faham dgn keadaaan Ratu, takkkan weekend pun
    nk update jugakan mestilah nk bersantai dgn keluarga. tak
    kesahlah bila janji ada n3 baru bila ada kelapangan Ratu
    dpt post n3 baru... kami pembaca hanya setia menanti...
    biarlh hubby yg tersayang jadi hero menyelamatkan Andra
    nanti Andra lagi sayanglh pada pakcik dn terus jatuh
    cinta pd hubby. Elok hubby bagi penumbuk je pada si Alex
    tu jgn ingat hubby dh berumur tak kuat... kalau isteri
    tersayang diganggu org jahat ape lagi belasah jelah baru
    Alex tu tau langit tinggi atau rendah dn jgn senang-senang je nk mengganggu Andra. dh org tak mau tu masih
    lagi mau kacau... cepat hubby bagi penangan pada si Alex
    tu... cpt sambung ye Ratu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI ANOR
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      Hehehe T H A N K S dear =) Terharu sgt2 awak faham kite =)
      Hehehe betul tu dear
      mana tahu andra makin syg kat pak cik kan hehe
      alex tu mmg. ngam d buang kat laut je! hhahahaa

      Delete
  9. Yeay! Previous saya jawap soalan pertama betul dan yang kedua tu salah. Alaaa ratu, nak gula2 lah.

    Nak teka nak teka kekeke. Yang dtg menyelamatkan andra tu, Haykal eh? Curious lah nak tahu napa arwah isteri haykal meninggal. Adakah kemalangan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI ANOR
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      yayyyyyy! hehehe nah gulagula! setengah je bab btl 1 je! ahaks! =P

      Yayyyyy!
      awak be.......hwaiting CED 11 eh. hehehhehehehe =P

      Delete
  10. pasti heliza @ haykal yang datang tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI BABE
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear
      Hehehe double H kan hehe

      Delete
  11. tq ratu...
    lama tunggu sambungan ced ni...

    apa kes pn maria 2 meroyan ngan pakcik ni...macam bagus je..
    selamba badak je cakap andra 2 pompuan simpanan n kaki kikis...
    x malu betul pn maria 2....
    nak cakap x agak2...
    macam bgs je anak2 dia..
    rasanya nya mesti pn maria ni x puas ati sbb x dapt harta pakcik..

    cian andra tesentap dia ngan pn maria 2...
    comel la pulak tgk aira pujuk mummy andra...
    pakcik pujuk ar sungguh2 pn andra 2....
    mesti andra sedih....
    andra pun bukan nak kawin sgt ngan pakcik 2....
    dah jodoh kan nak buat apa lagi...redha je la...
    harap2 pakcik dapat menyenangkan ati andra...

    wah pagi2 dah manja2 pakcik n andra...
    gi joging sama2 n tgk pemandangan yg menarik bersama...
    tentu fikiran pun tenang je bila tgk suasana pgi dari atas bukit....
    pakcik xnk terus terang ke ngan andra...
    kejujuran itu penting kalu nak kekal lama...
    boleh pulak zaida buli aira masa kecik...
    patut pun pakcik xnk..
    dah la sosial lbh n kejam...
    mmg patut pun pakcik g saman zaida atas cubaan membunuh aira....

    rasanya arwah isteri haikal pun mesti x brapa nak ok..
    kalu x knp hanif ckap nyaris2 janda haikal...
    mmg x baik buka aib org tpi kalu ianya ada kepentingan haruslah pakcik jujur n berterus terang ngan andra atas apa yg jdi..
    pakck jgn biarkan andra fikir yg bukan2...
    ia x menguntungkan kedua dua pihak..

    bgs betul idea jen...
    andra xnk make love ngan pakcik ke....
    wah2 jen pun x agak2....gatal ko eh jen...
    makan n pakai andra dah pas bab feeling je andra masih samar2....
    andra kalu nakal ngan pakcik mau x senang pakcik nk lepaskan andra....
    blh la aira dapat baby pas ni....

    mane datang pulak c alex penyibuk ni....
    ish...x abis2 nak menyusahkan andra..

    sape yg jdi penyelamat ni....
    -pakcik haikal
    -aira
    -heliza / hanif
    -jen

    nak lgi ratu....jgn la buat konflik byk sgt nanti bosan pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI RYN
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear


      Awwwhhhhh~
      sukeee dgn comment awak!
      panjanggggg Hehehe =)

      S O R R Y ya dear m late =(

      Eh! tulah pasal!
      ssdap je kate andra mcm tu
      xsdar diri yg dia tu sebenarnya nkkan harta haykal!

      Hahahaha
      comelkan. sweet je aira dgn mummy dia
      hehe betul tu =)
      bkn pinta andra
      dah jodohkan
      nak wat cam ne hehe

      hahahah tang jogging n tgk pmndngn atas bukit tu its romantic... hahaha =P
      btl tu. spt yg haniff kata kejujuran itu pntg di dlm hubungan
      barulah bahagia hingga ke anak cucu hehehe

      pak cik may be xnak aib isterinya terbuka
      yg malu dan salahnya dia jugakan
      sbb xdpt nk bimbing isteri sndir heheh

      hahahahaha nakal sungguh cik jenny kita!
      sampaikan menjerit puan andra dibuatnya
      heehhee


      ntah dak alex ni
      pybuk je!
      hahaha
      aku pula yang emo!

      Wahhh ryn buat langkah baik
      siap bagi list! hahaha


      okay dear. dun worry ya. karya kite xkan banyak konflik. if ada pn yg manja2 je hahah =)

      Delete
  12. thanks for entry ratu,u know what, i like your quote saying that this is just a fantasy, yes only in fantasy u can dream to happen like u want because u know it will not happen in reality, i like your writing ratu, i will wait for your next entry.....love u ratu......^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI TIARA
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      most wc dear =)
      haha
      yapz! its true dear

      love u too dear!
      terharu! heeee =)

      Delete
  13. mmg tiptop la ratu..hahahahahah....takut jgk ye andra pakcik dia dgn popuan lain..hehehehehehe
    mmg jahat la bekas mertua haykal nie... entah2 dia 2 yang nak bolot harta haykal..marah sebab zaida xdapat kawin..huhuhuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI NZLYNA
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      heheheh T H A N K S syg =)
      haha mahu xtkt! dah jadi suami. haha
      btl3! jahat sgguh kan hehe

      Delete
  14. Ratu, Haykal ke tu? Queen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI QUEEN
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear
      Sebenarnyakan itu.....
      tetttt!
      hehehe
      drop by kat CED 11 ya dear =)

      Delete
  15. euwwwwwww..
    sape pompuan 2 nk match kn heykal n zaida..no3x...i don like...
    smpai ati ckp andra ni betina..sentap woooo..
    thanks God..ade hero y mai slmatkn andra..
    bgs adea jeny nk surh ikat heykal..ble 2 erk...hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI NIJA_JAJA
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear

      Euwwwwhhhh~
      hahahaha ntah sapa ntah memandai je nak jodohkn dgn haykal kan
      hehhee
      mmg sentap! hehe
      alhamdulilah~
      hehe
      hahahhahaha amboi nija!
      tang tu cepat engkau! hahaha =P

      Delete
  16. sweet je pakcik + andra. hihihi... senyum baca. Zaida tu jht gila... tsskk.. tskkk...

    oh ya Andra, make lev with pakcik is not that bad ok. keh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI RINSYARYC
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear =)

      thanks wak sudi baca karya kite :)

      hehe mmg sweet! haha

      zaida mmg jahat! huhu

      ahaks! nakal!

      Delete