Pages

In fantasy, I can make a happy ending, complete break, and I can put people in a situation where they are confronted with things that they would not confront in the real world. It is because this is my story and my fantasy.

Wednesday 11 July 2012

CINTA ENCIK DUDA BAB 16







CINTA ENCIK DUDA BAB 16






‘Perlukah merasa kecil dan malu dihina? Orang yang dihina itu sebenarnya memungut pahala percuma tanpa perlu bersusah payah’






AKU dan pak cik yang sedang di dalam perjalanan menuju ke hospital tersentak pabila Blackberryku berdering. Spontan, aku dan dia saling berbalas pandangan. Hanya kami berdua saat itu kerana Mia yang sudah nyenyak tidur kami tinggalkan di rumah abi dan ummi. Tak sampai hati nak bangunkan dia yang tengah nyenyak. Ummi dan abi pula menawarkan diri untuk menjaga Mia.
           

            “Angkatlah…” Balas pak cik dan kembali memandang ke depan. Raut wajahnya kelihatan tidak berperasaan. Aku faham. Mungkin kerna risaukan Aira.


            Aku membuka handbag ku dan mengambil Blackberry yang berdering. Erk! Spontan aku terkedu pabila melihat nama si pemanggil, bibirku diketap. Pak cik di sisi yang sedang memandu di jeling. Serius je memandu aku tengok.


            “Siapa? Jawablah… Jangan asyik pandang abang je…” Balasnya tiba-tiba tanpa memandangku. Tersentak aku dibuatnya. Spontan aku kembali memandang Blackberry di tangan dan mencebik. Kedengaran suaranya tergelak kecil. Kenakan akulah tu! Huhuhu. Aku menghembuskan nafas berat dan panggilan diangkat.


            “Hello. Assalamualaikum wbt.” Sapaku lembut.


            “Walaikumsalam wbt. Hi Amiey. Sorry kalau abang Faiz ganggu masa tidur Amiey.” Balasnya di hujung talian. Aku mengigit bibir.


            “Err. Takdelah abang Faiz. Kenapa ya nak call?” Balasku gugup dan menjeling pak cik. Aduh! Berubah wajahnya terus! Tegang semacam!


            “Abang Faiz nak inform pada Amiey yang Aira cousin Amiey tu dimasukkan ke dalam ward. Asthma dia menyerang. But no worries. Dia dah okay.” Balas abang Faiz kepadaku.


            “Errr. Oh ye ker? Thanks lah tolong inform pada Andra. Andra dah tahu dah and I’m on my way to hospital right now.” Balasku perlahan.


            “Oh really? Abang Faiz baru je balik. Nak abang Faiz temankan Amiey ke?” Balasnya teruja. Spontan mataku terbeliak.


            “Eh! No! No! No need. Takpe. Abang Faiz baliklah. I will be fine…” Balasku cepat dan gelengkan kepalaku.


            “Are you sure?” Soalnya lagi. Aku mengigit bibir. Nasib senior. Kalau tak ada juga yang aku matikan panggilan kang!


            “Yes I am.” Balasku sungguh.


            “Okay then, drive safely and take care ya. See you tomorrow. Assalamualaikum wbt.” Balasnya dan mematikan panggilan. Menarik nafas lega aku dibautnya.


            “Happy?” Soal suara garau pak cik kepadaku tiba-tiba. Spontan aku menoleh ke sisi dan memadangnya. Keningku dikerutkan. Wajah kacaknya yang terkena biasan cahaya lampu jalan dipandang. Serius je pandang ke depan.


            “Maksud pak cik?” Soalku hairan.


            “Happy ABANG FAIZ awak call?” Soalnya dingin. Spontan aku terdiam. Erk! kenapa aku rasa ada nada cemburu di situ? Namun, perlahan-lahan bibirku mengukirkan senyuman nakal. Keningku dinaikkan dan kedua-dua tanganku aku simpankan di atas penghadang yang terdapat di tengah-tengah di antara kami dan memegang pipiku.


            “What?” Soalnya hairan pabila aku hanya tersenyum dan memandangnya. Aku tergelak dan memeluk lengan kirinya. Bukannya dia guna pun! Memandu dengan tangan kanan dia je. Expert betul laki aku Mak Jemah oi!


            “Pak cik jealous ey? Alolorh! Comelnya dia bila jealous…” Balasku nakal dan tergelak pabila wajahnya bertukar merah pabila direnung olehku.


            “Sayang jealous ey?” Soalku manja dan mencium pipinya. Tanganku bermain dengan dada sasanya. Dia tersenyum kecil dan menjelingku.


            “Sayang memang tahu macam mana nak goda abangkan? Nak marah dan merajuk pun tak jadi.” Balasnya dan naikkan keningnya. Spontan aku tergelak. Tahu tak ape! Nak je aku jawab macam tu. Hehehe.


            “Alorh. Mana ada. Kalau pak cik yang tergoda Andra nak buat macam mana?” Balasku dengan muka innocent. Haha. Tergeleng kepala pak cik dibuatnya. Hehe.








****CINTA ENCIK DUDA****







HAYKAL dan Andra beriringan dan saling berpegangan tangan menuju ke bilik VIP yang menempatkan Aira. Berdebar rasa dihati Haykal. Aira memang sejak kecil punya asthma dan asthmanya sering menyerang. Disebabkan itu Haykal begitu menjaga akan Aira dan kesihatannya. Tidak ingin anak kesayangannya itu jatuh sakit.


            “Hah! Datang pun pegantin baru ni! Seronok sangat honeymoon sampaikan anak sakit pun tak peduli?!” Masuk saja ke dalam bilik Aira telinga Haykal dan Andra spontan berdesing dengan teguran sinis Pn Maria yang sedang duduk di atas sofa yang terdapat di dalam bilik tersebut. Tersentak Haykal dan Andra dibuatnya. Wajah Andra spontan berubah.


            “Maria! Apa pula awak kata macam tu…” Tegur suaminya. Haykal mengeluh dan memandang isterinya di sisi. Wajah cantik itu yang tadinya ceria bertukar keruh. Pegangannya pada jemari si isteri dikemaskan. Menyalurkan semangatnya pada si isteri.


            “Apa? Betullah apa yang saya kata! Asyik nak lebihkan betina tu saja! Sampaikan anak sediri dilupakan! Entah apa yang betina tu makankan si Haykal ni sampaikan jadi macam ni…” Balas Pn Maria sinis dan menjeling Andra tajam. Tersentap Andra dibuatnya dan melonggarkan pegangannya pada tangan sang suami. Mahu saja dia berlari keluar dari situ. Namun, jemari suaminya yang memegangnya erat membuatkan dia static di situ.


            “Astagfirullah’alazim ibu. Apa yang ibu katakan ni? Isteri saya bukan sehina itu. Dia bukan betina. Dia manusia ibu. Namanya Andra. Untuk pengetahuan ibu saya tak pernah abaikan Aira. Even isteri saya sendiri sayangkan Andra lebih dari sayangkan diri saya. Tolong hormat isteri saya!” Balas Haykal tegang. Wajah bengis bekas ibu mertuanya dipandang.


            “Maria. Tolong jangan malukan abang di sini.” Sampuk bekas bapa mertuanya Haykal pula. Pn Maria mendengus geram dan berdiri.


            “Hoi betina! Apa yang engkau ‘guna-guna’kan pada menantu dan cucu aku sampaikan mereka menjadi kurang ajar seperti ini hah?! Engkau saja goda Haykal dan berkahwin dengan diakan? Sebab kau nakkan harta dia saja! Mata duitan! Perempuan murahan!” Soal Pn Maria kasar pada Andra dan menolak bahu Andra kasar. Spontan Andra terdorong ke belakang dan hampir jatuh dek tolakan kasar wanita bernama Pn Maria itu. Namun, nasib saja suaminya sempat memeluk tubuhnya. Jika tidak. Mahu dia terjatuh di situ. Haykal spontan mendengus dan memandang bekas ibu mertuanya dengan padangan tajam sehinggakan Pn Maria menunduk. Kalah dengan pandangan tajam Haykal.


            “Ibu saya hormatkan ibu sebagai bekas ibu mertua saya dan nenek kepada Aira. Tapi, hormat dan kesabaran saya ada hadnya ibu. Andra isteri saya. Pabila ibu menghina dia. Bermakna ibu juga menghina dan memijak maruah saya! Ibu tak perlu nak hukum Andra sebegini kejam! Hukum saya kalau ibu sakit hati pada saya.” Balas haykal. Pn Maria mendengus dan berpeluk tubuh.


            “Oh! Jadi Haykal nak kata yang ibu ni kurang ajar dengan isteri Haykal?! Macam tu?! Hei! Ibu ni bekas ibu Zahlia! Arwah isteri Haykal! Ibu ingatkan balik ya! ARWAH ISTERI HAYKAL! Betina ni hanya penggantinya saja! Dia tak layak nak gantikan arwah di sisi Haykal! Apatah lagi nak jadi ibu kepada Aira! Tak layak!” Balas Pn Maria sinis dan menujukkan jari telunjuknya ke muka Andra. Terdiam Andra dibuatnya. Terasa seperti baru disimbah dengan cat merah. Wajah bengis Pn Maria dan kata-kata kesat Pn Maria membuatkan dia terkedu. TAK LAYAK?


            “Maria!”


            “Ibu!” Jerit Haykal dan bapa mertuanya serentak. Tidak senang dengan kata-kata Pn Maria itu.


            “Maafkan saya jika saya menggantikan tempat anak puan. Tapi saya dah sah menjadi isteri kepada Haykal dan ibu kepada Aira. Sama ada saya layak mahupun tidak. Hanya suami, Aira dan Allah Swt yang tahu sama ada saya layak mahupun tidak. Maafkan saya. Saya keluar dulu.” Balas Andra tenang dan mengawal perasaannnya. Wajah bengis Pn Maria dipandang dengan ekspresi muka yang sengaja ditenangkan. Boleh tak kalau dia buat macam ni?


            ‘Hoi perempuan! Engkau ingat engkau siapa nak hina aku?! Dah tua bangka! Tapi masih tak sedar diri! Rasanya aku lebih baik dari anak engkau yang social dan curang dengan suami aku!’


            Boleh? Boleh saja. Boleh…. Jika dia bukanlah isteri kepada Haykal. Ustazah di sekolah dulu pernah berpesan. Maruah kita sebagai isteri sepatutnya dijaga kerana maruah kita mewakili maruah suami. Rendahnya maruah kita. Maka, rendahlah juga maruah suami. Astagfirullah’alazim. Mengucap Andra dibuatnya. dia masih boleh berfikir. Jika masih boleh bersabar. Dia akan cuba untuk bersabar.


            “Sayang!” Panggil Haykal kepada isterinya yang berlalu keluar dari bilik tersebut. Namun, Andra tidak berpaling. Jauh sekali untuk berhenti. Nafasnya dihelakan. Amat berat sekali. Haykal meraup wajahnya kasar. Nafasnya dihelakan dan Pn Maria dipandang dengan pandangan tajam.


            “Puas? Puas hati ibu sekarang?! Saya hormat dan sabar dengan karenah ibu sebagai nenek Aira. Tapi kesabaran dan hormat saya ada batasnya Puan Maria… Jangan sesekali hilagkan rasa hormat dan sabar ni kerana Puan Maria akan menyesal nanti! Sekali lagi ibu hina isteri saya. Lupakan yang saya ni pernah jadi bekas menantu puan dan Aira cucu puan! Ini bukan amaran. Tetapi arahan! Saya keluar sebentar ayah. Maafkan Haykal.” Balas Haykal tegang dan menyalam tangan bekas mertuanya penuh hormat sebelum berlalu keluar mengejar isterinya.

           
            Bekas bapa mertua Haykal menggelengkan kepalanya dengan tingkah laku si isteri. Sudah acap kali dinasihati. Namun, tetap seperti itu. Jika tidak memikirkan ikatan perkahwinan yang sudah lama memang Pn Maria diceraikannya. Buat sakit kepala saja ada isteri berperangai seperti itu.


            “Puas hati kamu Maria? Kamu benar-benar dah malukan abang! Tak serik lagi ke kamu nak ganggu hidup Haykal tu? Dia baru saja nak merasa kebahagiaan. Kamu dah ganggu hidup dia! Anak gadis kamu dua-duanya sama saja! Tapi kamu tetap pertahankan mereka berdua dan dengan tak malunya menjodohkan mereka kepada Haykal. Saya ni yang malu Maria dengan abang Halim tu dek sikap kamu. Mana saya nak letak muka ni?” Soalnya geram. Puan Maria mendengus dan berpeluk tubuh.


            “Saya takkan puas selagi Zaida tak jadi isteri Haykal! Sepatutnya Zaida yang gantikan tempat Zahlia bang. Bukan betina tu! Tak! Tak akan! Semuanya akan jadi milik kita suatu hari nanti!” Balas Pn Maria yakin. Mendengus geram suaminya dibuatnya dan berdiri.


            “Dan abang takkan benarkan hal itu berlaku! Sedarlah sebelum semuanya semakin buruk jadinya!” Balasnya dan berlalu pergi.








***CINTA ENCIK DUDA****







AKU memeluk tubuhku yang tersarung baby-tee rona pink dan skinny jeans. Sekitar taman hospital yang cantik diterangi cahaya lampu neon dipandang. Nafasku yang berat dihelakan. Sudah dua kali aku dihina oleh wanita itu. Dua kali jugalah hatiku terasa terguris dengan kata-katanya.


            Aku takut. Aku takut jika suatu hari nanti aku tidak mampu lagi untuk bersabar dan menghadapinya. Adakah aku akan kehilangan suamiku dan anak daraku yang comel itu? Hah! Begitu menyesakkan kepala dan jiwaku sekali! Terasa takut untuk memikirkannnya.


            Kenapa? Kenapa aku dihina sebegitu sekali? Terasa maruahku dipijak-pijak oleh wanita itu. Terasa seperti aku merampas suamiku dari anaknya. Adakah aku perampas? Tidak! Aku bukannya perampas! Aku tidak mencari pak cik dan memaksanya mengahwiniku. Akan tetapi, pak cik adalah jodoh yang Allah Swt berikan kepadaku dan aturkan buatku. Adakah aku patut menolak takdir-NYA? Tidak! Aku bukanlah manusia seeprti itu. DIA tahu apa yang terbaik buat umat-NYA. Aku sebagai umat hanya mampu bersyukur dengan apa yang dimiliki dan redha.


            Aku pernah membaca satu ayat dan ianya amat bermakna sekali buatku:


            ‘Perlukah merasa kecil dan malu dihina? Orang yang dihina itu sebenarnya memungut pahala percuma tanpa perlu bersusah payah’


            Di dalam kes aku, aku sepatutnya bersyukur. Kerna secara langsung aku mendapat pahala walaupun ianya terasa amat SAKIT sekali. Sakit amat sakit. Namun, aku harus terima dan tenang menghadapinya. Aku lebih suka orang memarahiku dan sakit hati keranaku. JANGAN aku yang marah dan sakit hati pada mereka. Kerana, pabila hati ini mulai marah dan sakit hati. Ia bertukar menjadi DENDAM dan ianya sukar dihilangkan….







****CINTA ENCIK DUDA****







PAGI itu, mood Andra benar-benar berubah. Wajahnya juga kelihatan tidak bermaya. Risau Haykal dibuatnya. Isterinya yang sedang merenung roti bakar direnung. Gadis itu seperti berkhayal. Tumpuannya bukanlah pada roti tersebut. Akan tetapi, hal yang lainnya. Haykal mengeluh. Teringat kembali bagaimana isterinya meluahkan rasa tangisnya di belakang Hyakal semalam.


            “Sayang…” Panggil Haykal lembut dan menyarungkan jacket kulit rona hitamnya pada tubuh si isteri yang hanya memakai baby-tee. Pasti kesejukan. Haykal mendudukkan dirinya di sisi Andra di atas kerusi taman yang terdapat di dalam taman tersebut.


            Haykal turut memandang ke depan mereka. Tiada apa-apa yang menarik sebenarnya. Namun, dia cuba untuk menenangkan dirinya sebentar. Rasa marahnya pada Pn Maria harus dihilangkan seketika demi si isteri. Dia ingin tenang berada di sisi isterinya.


            “Isteriku Andra….” Panggil Haykal lembut dan menarik jemari kiri Andra dan mengenggamnya. Wajah isterinya dipandang. Isterinya turut memandangnya dengan pandangan sayu. Pastilah Andra sedih. Sebelum ini juga gadis itu teramat sedih dengan apa yang Pn Maria lemparkan. Apatah lagi tadi. Kata-kata kesat yang dilemparkan secara berdepan.


            “Maafkan abang…” Balas Haykal lembut dan mencium jemari runcing isterinya. Andra mengerutkan dahinya.


            “Kenapa?” Soalnya lembut. Haykal tersenyum kelat.


            “Sebab abang Andra dihina tadi.” Balas Haykal serba salah. Spontan Andra gelengkan kepalaya dan memeluk tubuh sang suami. Haykal membalas dan mengelus rambut isterinya penuh kasih.


            “Pak cik tak salah apa-apa pun….” Balas Andra perlahan. Haykal mengeluh. Wajah isterinya ditolak lembut dan dagu isterinya ditarik lembut agar memandangnya.


            “Abang salah. Kalau tak sebab abang awak takkan di hina. Maafkan abang…” Balas Haykal sungguh. Andra tersenyum kelat dan gelengkan kepalanya.
                    

            “Saya okay. Saya tak ambil hati pun dengan apa yang dia katakan. Pak cik janganlah risau ya.” Balas Andra lembut dan mengusap kedua-dua pipi suaminya. Menzahirkan rasa sedih dan kecewa kepada Haykal tidak akan sesekali. Entah kenapa, Andra tidak mahu melihat Haykal susah hati dan sedih. Sudah cukup perit kehidupan Haykal sbelum ini. Cukuplah. Dia ingin membahgiakan Haykal. Menjadi isteri yang terbaik buat Haykal walaupun dia masih banyak kurangnya dan tidak cintakan Haykal. Cinta? Cinta boleh dipupuk kemudian. Tanggungjawabnya sebagai seorang isteri yang harus dijalankan dulu.


            “Awak buat abang risau. Kalau awak nak menangis. Bahu abang sentiasa ada untuk awak…” Balas Haykal lembut. Terasa bukan Andra pabila melihat gadis itu seperti cuba untuk menyembunyikan kesedihannya. Andra. Sejak menjadi suami kepada gadis itu. Haykal mulai memahami sikap Andra. Isterinya itu tidak suka memperlihatkan kelemahannya. Mengatakan bahwa dia okay. Namun, sebenarnya tidak.


            Andra terdiam dan menundukkan wajahnya. Jujur. Kata-kata Haykal membuatkan Andra tersentuh. Betullah kot apa yang dikatakan orang. Setiap suami dan isteri tidak akan bisa berbohong dan menyembunyikan rahsia di antara satu sama lain. Kerna masing-masing pasti akan merasainya.


            “Pak cik…” Panggil Andra lembut dengan wajah yang masih menunduk.


            “Ya sayang…” Balas Haykal lembut dan mengelus jemari isterinya.


            “Pinjam belakang pak cik boleh?” Soalnya dengan suara yang mulai serak. Haykal terdiam. Wajah isterinya yang sedang menunduk dipandang. Nafasnya dihelakan dan perlahan-lahan dia memusingkan tubuh membelakangi isterinya.


            “Menangislah say…” Belum sempat Haykal menyudahkan kata-katanya. Terasa tubuhnya dipeluk dari belakang oleh si isteri. Erat sekali. Perlahan-lahan Haykal menutupkan matanya di saat terdengar suara esakan kecil isterinya dan baju kemejanya juga terasa basah dek air mata isterinya. Haykal hanya mampu mendiamkan diri. Membiarkan Andra melempiaskan tangisan dan kesedihannya.


            Andra yang memeluk belakang tubuh suaminya dengan tangan kiri menutup mulutnya dengan tangan kanan. Mengelak dari esakan tangisannya didengari oleh sang suami. Seumur hidupnya, tidak pernah dimaki dan dihina oleh sesiapun. Namun Pn Maria? Wanita itu adalah orang pertama yang memaki Andra dan Andra takkan lupakan wanita bernama MARIA.


            “Nanti dalam jam 1100 pagi kita ke hospital ya?” Soal Haykal lembut dan memegang tangan isterinya. Andra kelihatan tersentak dan tercengang memandangnya.


            “Arh?” Soal Andra hairan. Sejak tadi dia asyik mengelamun. Tidak mendengar apa yang suaminya katakana. Haykal tersenyum kelat dan mengelus jemari Andra.


            “Abang kata dalam jam 1100 pagi kita ke hospital. Jenguk Aira. Bolehkan?” Jelas Haykal satu persatu. Andra tersenyum kelat dan anggukkan kepalanya.


            “Uncle handsome… Mia boleh ikut tak?” Soal Mia manja dan memandang Haykal. Sejak tadi dia asyik memakan waffle yang Andra buatkan untuknya. Sudah ketagih memakan waffle yang dibuat oleh musuh sendiri. Sedap! Hahaha.


            “Mestilah boleh sayang.” Balas Haykal dan tersenyum memandang Mia. Subuh tadi mereka terpaksa singgah ke rumah ibu dan bapa mertuanya untuk menjemput Mia. Mia meragam. Bangun-bangun saja terus mencari Haykal.


            “Yay!” Balas Mia teruja dan tersenyum lebar. Andra yang melihat karenah Mia hanya mampu diamkan diri. Tiada semangatnya untuk bertegang mulut dengan Mia hari ini.






****CINTA ENCIK DUDA*****






USAI sarapan pagi tadi, aku menghabiskan masaku di taman cactus milikku. Sudah lama aku tidak menghabiskan masaku bersama cik-cik cactus ku yang sudah mulai membesar dengan suburnya. Di dalam kawasan banglo ini ada dua buah taman. Satu taman rose milik pak cik dan satu lagi adalah taman cactus milikku. Semuanya idea suamiku. Pandai dia mengambil hati aku. Pak cik. Memang suami yang baik…


            “Hi cacing. Apa khabar hari ni?” Soalku pada band warm haufen cactus. Kaktus yang menyerupai cacing bentuknya. Aku tersenyum kecil. Ummi yang ajarkan aku berbual dengan tumbuh-tumbuhan ni. Ummi kata tumbuh-tumbuhan ini semua juga faham dengan apa yang kita bualkan pada mereka. Komunikasi bersama tumbuh-tumbuhan juga mampu membuatkan tanaman kita semakin subur. Erk! Betul ke? Aku yakan saja! Hehe.


            Melihat kaktus. Aku seperti melihat pantulan diriku sendiri. Kaktus kuat. Namun, adakalanya ianya juga bisa terluka walaupun ianya mampu bertahan. Satu keluhan dilepaskan. Teringat kembali bagaimana wanita tua itu memaki dan menghinaku semalam. Berani sekali dia. Aci tak kalau aku masukkan wanita tua tu di dalam botol dan tendang dia jauh-jauh? Huhuhu. Kalaulah boleh….


            “Datin…” Panggil Kak Lina kepadaku lembut.


            “Ouch!” Spontan aku mengadu kesakitan pabila tanganku terkena pada duri kaktus. Tulah. Berangan lagi!


            “Err. Maaf datin. Kak Lina tak senagaja. Sakit?” Kata Kak Lina cemas dan memegang jemariku. Aku spontan tersenyum kecil. Cemas sungguh wajah Kak Lina.


            “Kak Lina. Tak ada apa-apalah. Sikit je ni.” Balasku lembut dan tersenyum memandangnya. Kak Lina membalas senyumanku dan memandang jariku.


            “Maaf ya datin. Tak sengaja. Kak Lina nak bagi tahu datin yang ayam tu kak Lina dah potongkan.” Balas Kak Lina. Aku anggukkan kepala.


            “Terima kasih ya Kak Lina. Jom masuk.” Balasku dan menarik tangan Kak Lina masuk ke dalam dapur. Aku ingin membuatkan bubur buat Aira dan macaaron kesukaannya. Pasti Aira suka.







***CINTA ENCIK DUDA****







HAYKAL yang berpeluk tubuh dan bersandar di dinding muka pintu masuk dapur memandang isterinya yang sedang memasakkan bubur buat Aira. Satu keluhan berat dilepaskan. Dia tahu. Tahu bahwa Andra sedih dengan kata-kata yang dilemparkan oleh Pn Maria semalam. Siapa yang tidak sedih? Dia yang mendengarnya juga turut sedih. Malah, berasa marah dan kecewa dengan sikap bekas ibu mertuanya itu. Mulutnya sungguh pedas sekali.


            Namun, walaubagaimanpun Haykal tabik dengan isterinya. Tetap tenang dengan situasi yang dihadapinya dan tidak cepat melatah. Walau Haykal tahu bahwa Andra sedih dan kecewa dengan kata-kata yang dilemparkan oleh Pn Maria. Akan tetapi, Haykal juga tahu bahwa isterinya itu seorang gadis yang kuat dan tabah.


            Perlahan-lahan tubuh isterinya didekati, Andra kelihatan seperti sedang mengelamun memandang keluar jendela dapur. Tangannya dilingkarkan ke pinggang ramping isterinya yang memakai kemeja rona putih dan skinny jeans hitam itu. Andra yang sedang mengelamun spontan tersentak dan ternaik kedua-dua bahunya kerana terkejut. Terkejut pabila dipeluk dari belakang oleh suaminya.


            “Isteriku Andra….” Panggil Haykal lembut ke telinga isterinya. Andra menoleh sedikit memandang suaminya yang menyandarkan dagunya ke bahu Andra.


            “Ya…” Balas Andra lembut. Haykal tersenyum kecil. Pelukannya pada tubuh si isteri semakin dieratkan.


            “Kenapa ni? Hurm?” Soal Haykal lembut. Andra menundukkan wajahnya seketika dan memandang ke luar jendela dapur. Kepalanya digelengkan.



            “Tak ada apa-apa. Saya okay…” Balas Andra dan memandang suaminya. Senyuman kelat diberikan buat suaminya. Haykal mengeluh.


            “But, awak tak nampak okay sayang… Kalau okay kenapa mengelamun? Diam je?” Balas Haykal dan merenung wajah cantik isterinya. Cantik. Cantik sekali. Wajah Andra membuatkan orang yang melihat pasti akan merasa tenang dan merasa selesa berada di sisinya.


            “Saya okay… Tengah tunggu bubur ayam tu masak je. Nanti lepas masak dah. Bolehlah kita pergi ke hospital. Lawat Aira.” Balas Andra dan tersenyum kelat.


            “Andra…” Panggil Haykal lembut dan memusingkan tubuh isterinya agar mereka saling berpandangan. Andra hanya menurut dan turut sama memandang wajah kacak suaminya dan melingkarkan kedua-dua tangannya ke leher sang suami.


            “Isteriku Andra…” Panggil Haykal lembut kembali dan memegang kedua-dua pipi isterinya. Mata Andra direnung dan mata hazel milik isterinya membalas.


“Abang tahu. Abang tahu awak kecewa dan sedih dengan apa yang awak dengar semalam. Tapi, percayalah. Setiap apa yang ibu kata semalam sememangnya tak benar. Andra. isteri abang. Bukan perempuan macam tu. Abang kenal isteri abang…”  Jelas Haykal sungguh. Andra tersenyum kelat. Wajah suaminya direnung.


“Saya tak ambil hati pun dengan apa yang ibu mertua pak cik katakan. Saya tahu yang saya bukan perempuan macam tu. Jadi, tak ada sebab saya nak melatah ataupun marahkan dia.” Balas Andra. Walau jauh di sudut hatinya dia terasa dengan apa yang Pn Maria lemparkan padanya semalam. Namun, mengabarkan dan memperlihatkan kesedihan dan kekecewaannya pada sang suami tidak akan sesekali. Pn Hjh Amrah pernah berkata,


‘Jika dengan membuka mulut bisa membuatkan orang bertelingkah. Maka aku lebih suka mendiamkan diri dari bersuara.’


“Abang percayakan awak. Tersangat percayakan awak. Walau kita tak kenal diri kita masing-masing sebelum ni dan rapat. Tetapi, percayalah. Abang tahu awak gadis yang baik dan In Shaa Allah awak akan jadi isteri yang baik juga. Tolong. Tolong jangan khianati kepercayaan abang pada awak. Awak boleh janji?” Soal Haykal lembut dan mengusap pipi isterinya. Bibir isterinya dipandang. Bibir merah merekah itu mengukirkan senyuman manis. Kepala Andra dianggukkan.


“Saya takkan khianati kepercayaan pak cik kepada saya. In Shaa Allah.” Balas Andra dan memeluk tubuh suaminya. Terasa Haykal memeluk kemas tubuhnya. Matanya lantas dipejamkan perlahan-lahan. Berada di sisi dan di dalam pelukan Haykal. Sering kali membuatkan Andra merasa tenang dan selamat. Entah kenapa, jangan ditanya dirinya. kerna dia juga tiada jawabannya.


“Abang sayang awak… Awak akan jadi isteri dan kesayangan abang sehingga akhir nafas abang.” Bisik Haykal dan mencium mesra cuping telinga isterinya. Andra yang mendengar bait bicara suaminya tersenyum manis dan mengeratkan lagi pelukannya pada tubuh sasa sang suami. Jauh di sudut hatinya. dia benar-benar merasa bahagia pabila Haykal menyatakan sayang kepadanya. Normal ke? Pabila suami menyatakan sayang kepada kita dan kita spontan merasa bahagia walaupun tiada perasaan cinta padanya? Normalkan? Kan? Kan? Erk!







***CINTA ENCIK DUDA**** 







HAYKAL, Andra dan Mia tiba di hospital tepat jam 1100 pagi. Aira yang sedang duduk bersandar di kepala katil dan menonton televisyen tersenyum memandang papa serta mummy nya yang menapak masuk ke dalam bilik VIP yang dihuninya. Senyuman manis diberikan buat kedua-duanya. Kedua-duanya nampak manis memakai baju kemerja lengan panjang sedondon rona putih. Seperti ada berjanji saja. Mia pula yang berada di dalam pelukan papanya kelihatan comel dengan dress rona pink nya.


            “Assalamualaikum wbt sleeping princess.” Sapa Andra dan tersenyum memandang anak daranya yang semakin sihat itu. Alhamdulilah. Aira okay-okay saja. Salamnya disambut oleh Aira dan mereka saling berlaga pipi. Haykal pula meletakkan bakul rotan yang berisi thermos bubur ayam dan macaroon kegemaran Aira. Lagaknya ingin berkelah saja. Andra. Terlalu manjakan Aira. Apa sahaja yang aira inginkan dia turuti.


            “Walaikumsalam wbt Kate Meddleton and Prince William. Hahaha.” Sakat Aira kepada kedua-duanya. Spontan Haykal dan Andra tergelak.


            “Amboih! Pandailah dia…” Balas Andra dan mencubit kedua-dua pipi anak daranya. Aira tergelak. Tak sakit pun! Haha.


            “Princess papa dah sihat?” Soal Haykal lembut setelah tangannya disalam oleh Aira. Kedua-dua pipi anak gadisnya dicium. Aira tersenyum senang dan anggukkan kepalanya.


            “Dah. Sikit je…” Balas Aira dan menyambut salam Mia pula.


            “Kak Aira sakit eh?” Soal Mia yang duduk di riba Haykal yang sedang duduk di atas kerusi yang disediakan di sebelah katil Aira. Andra pula duduk di atas katil di sisi Aira. Aira tersenyum dan anggukkan kepalanya. Andra yang sedang membukakan thermos berisi bubur ayam dan menuangkan ke dalam mangkuk di pandang.


            “A’ah. Kak Aira sakit.” Balas Aira dan tersenyum. Mia mengembungkan kedua-dua pipinya dan memandang Andra yang sudah mulai meniupkan bubur tersebut.


            “Jadi Mia pun sakitlah?” Soalnya tiba-tiba. Spontan Haykal, Andra dan Aira saling berpandangan.


            “Kenapa pula Mia sakit sayang?” Soal Haykal lembut.


            “Yalah. Sebab kak Aira makan bubur. Orang sakitkan selalu makan bubur. Tadi kak Andra makankan Mia bubur. Jadi maknanya Mia sakitlah?” Jelasnya panjang lebar. Spontan Andra menepuk dahinya. Tergelak Haykal dan Aira dibuatnya. Mia dan Andra. Selalu bertelagah.


            “Kakak makankan Mia bubur sebab bubur ayam yang kakak masak sedap. Bukan sebab Mia sakitlah. Nanti betul-betul jatuh sakit baru tahu!” Balas Andra dan gelengkan kepalanya. Sudu berisi bubur disuakan ke mulut Aira dan Aira hanya menurut. Sedap. Memang sedap. Pandai Andra membuatnya. Mia mencebik.


            “Bukannya sedap sangat pun….” Balas Mia selamba dan berpeluk tubuh. Spontan Andra besarkan matanya dan Haykal gelengkan kepalanya. Aduhai. Andra memang selalu kena dengan Mia.


            “Tak sedap Mia kata? Jadi yang tadi sampai dua kali nak bubur tu apa kes?” Balas Andra geram dan menjelirkan lidahnya pada Mia. Spontan Mia tersengih.
                                                                                                                      

            “Hehehe. Bubur kak Andra takde rasalah. Sebab tu Mia minta dua kali. Barulah terasa. Kan uncle handsome? Masakan kakak tak sedap!” Balas Mia dan memeluk Haykal. Spontan Haykal terkedu dengan padangan tajam isterinya. Aduhai. Nak jawab apa ni? Kang jawab tak tentu. Ada juga yang merajuk.


            “Errr. Takdelah. Sedaplah sayang. Auntie Andra masak memang sedap. Kan sayang?” Balas Haykal gugup dan tersengih memandang isterinya. Andra mencebir bibir dan meneruskan kerjanya menyuap Aira. Geram melayan kedua-duanya. Haykal pula mengiyakan saja apa yang Mia katakan.


            “Mummy takde ke college ke tadi?” Soal Aira kepada Andra. Andra mengangkat wajahnya memandang Aira dan gelengkan kepalanya.


            “Macam mana nak pergi kalau anak dara mummy ni sakit?” Balas Andra dan Aira tersengih. Terharu pula rasanya. Terasa disayang.


            “Err. Tapi… Abang Faiz tak cari ke? Hari tu bukan main ketat mukanya bila mummy tak datang.” Balas Aira dan kerutkan keningnya. Spontan Andra terdiam dan menjeling suaminya. Wajah haykal kelihatan merah dan memandangnya tajam. Meneguk liur Andra dibuatnya.


            “Errr. Entah. Biarlah kot… Mummy dah  bagitahu kat kak Jenny tadi.” Balas Andra dan mengaru lehernya. Aira tersenyum dan anggukkan kepalanya.


            “Assalamualaikum wbt.” Sapa Doktor Rizal dan menapak masuk ke dalam bilik yang menempatkan Aira. Senyuman manis diberikan kepada Aira,Haykal,Andra dan Mia.


            “Walaikumsalam wbt doctor.” Balas Haykal dan berdiri. Senyuman manis diberikan. Mia pula didudukkan di kerusi.


            “So how are you today? Feels okay?” Soal Doktor Rizal kepada Aira dan melihat file yang berada di atas meja. Aira anggukkan kepalanya.


            “Dah okay dah. Rasa lebih sihat.” Balas Aira. Doktor Rizal mengangkat wajahnya dan memberikan senyuman buat Aira. Sempat Andra yang duduk di sisi Aira dijeling. Hurm. Cantik orangnya. Membuatkan Doktor Rizal ingin kembali memandangnya.


            “Ehem…” Berdehem Haykal dibuatnya pabila Doktor Rizal memandang penuh minat wajah isterinya. Tubuhnya didekatkan pada tubuh si isteri dan tangannya mendarat di bahu isterinya. Spontan Doktor Rizal menundukkan wajahnya dan tersenyum kecil. Kepalanya digelengkan. Boleh pula pandang anak dara orang sebegitu sekali.


            “So how was my daughter?” Soal Haykal. Doktor Rizal kembali mengangkat wajahnya dan tersenyum.


            “Alhamdulilah. Dia dah sihat dan boleh balik petang ni.” Balas Doktor Rizal dan tersenyum.


            “Alhamdulilah. Thanks doc.” Balas Haykal dan tersenyum. Doktor Rizal anggukkan kepalanya.


            “Memang tanggungjawab saya datuk.” Balas Doktor Rizal.


            “Anak saya benar-benar buat saya risau…” Balas Haykal dan gelengkan kepalanya. Pipi Aira dielus lembut.


            “Memang macam tulah gayanya datuk. Ibu bapa mana yang tak sayangkan anak-anaknya. Lebih-lebih anak perempuan ni. Datuk pula ada 3 orang anak perempuan. Pastilah susah menjaganya.” Balas Doktor Rizal dan tersenyum memandang Andra. Andra dan Aira spontan saling berpandang. Haykal pual tercengang. 3?


            “Tiga?” Soalnya hairan. Doktor Rizal anggukkan kepalanya.


            “A’ah tiga. Si cantik bertiga ni anak-anak dara datuk kan?” Soal Doktor Rizal hairan. Spontan Andra dan Aira tergelak besar. Hanya Mia yang diam. Blur. Tak faham. Haha.


            “Err. Saya ada salah cakap ke?” Soal Doktor Rizal hairan. Haykal gelengkan kepalanya dan tangannya memegang kedua-dua bahu isterinya yang sedang duduk.


            “Saya hanya ada seorang anak dara je doc. Aira. Mia ni anak kawan saya. Saya tolong jagakan sebentar.” Balas Haykal dan tersenyum kecil. Pipi isterinya dicubit pabila Andra masih tergelak tak henti. Tergeleng kepala Haykal dibuatnya. Dia kena lagi! Tua sangat ke dia? Hahaha. Doctor Rizal pula kerutkan dahi. Aira anaknya Datuk Megat Haykal dan Mia yang comel itu adalah anak temannya Datuk Megat Haykal. Jadi…


            “Yang cantik ni. Siapa?” Soal Doctor Rizal hairan. Spontan Haykal berdehem. Si cantik? Of courselah! Isterinya memang cantik! Haha.


            “Yang ni Andra. I.S.T.E.R.I saya. Bukan anak.” Tekan Haykal kepada perkataan isteri. Andra pula tersengih dan kenyitkan matanya nakal. Terlopong Doktor Rizal dibuatnya.


            “Iiii…Isteri?” Soalnya gagap. Haykal menganggukkan kepalanya dan tersenyum kecil. Mahu tertawa melihat wajah terkejut doctor muda itu. Oh.. Nak usha bini orang yer! Haha.


            “Yes. ISTERI.” Balas Haykal dan tersenyum. Terkedu Doktor Rizal dibuatnya. Isteri? Isteri semuda dan secantik Andra? Wahhh~ Memang lelaki bernama Datuk Megat Haykal itu sungguh bertuah orangnya.


            “Wow!” Balas Doktor Rizal spontan.


            “Wow?” Soal Haykal hairan.


            “Err. Wow sebab tak percaya yang…”


            “Yang isteri saya muda dan sebaya dengan anak saya?” Potong Haykal. Spontan Doktor Rizal anggukkan kepalanya. Andra dan suaminya saling berbalas pandangan dan tersenyum.


            “Umur hanyalah angka. Ianya tidak menjanjikan kebahagiaan. Plus, orang berumur lebih pengalaman.” Balas Andra dan tergelak. Haykal gelengkan kepalanya. Andra. Mana pandai seriusnya.


            Doktor Rizal hanya tersengih dan menggarukan kepalanya. Bair betul! Dia yang muda belia pula masih bujang trang tang tang! Datuk Megat Haykal yang punya anak dara di hadapannya pula boleh mempunyai isteri secantik Andra! Memang dia akui Datuk Megat Haykal walaupun nampak berumur akan tetapi wajahnya tetap kacak dan orangnya kelihatan sihat dan sasa. Mempunyai gelaran ‘datuk’ pula tu. Duit pun banyak. Kaya. Siapa yang tak terpikat? Lebih-lebih gadis muda dan cantik seperti Andra. Menjanjikan kebahagiaan dan kemewahan.







***CINTA ENCIK DUDA****







KAMI tiba di rumah pada jam 0325 petang. Aira sudah boleh balik dan dia dikecualikan dari mengikut orientasi di college. Kenapa? Dah bapak dia punya syer kat RC. Engkau nak expect apa? Just call and yah that’s it! Boleh je senang-senang dikecualikan dari mengikut aktiviti yang dianjurkan. Best kan jadi anak orang kaya ni? Huhuhu. Lagi pula hari ini adalah last day bagi orientasi yang dijalankan. Bolehlah Aira escape. Ayat sedapkan hati je. Huhuhu.


            “Hi papa…” Sapaku pada pak cik yang sedang duduk santai di living room bersama Mia. Aira pula sedang tidur di dalam kamarnya. Pinggan berisi buah apple dan orange aku letakkan di atas meja. Tubuhku aku dudukkan di sebelah kanan pak cik. Yakni, budak kecik a.k.a Mia alien berada di sebelah kiri pak cik. Huhu. Ada je dia!


            “Ouch!” Aduku dan memegang pipi kiriku yang dicubit oleh pak cik.


            “Papa? Nak kenakan abang ke?” Soalnya geram. Spontan aku tergelak dan sandarkan diriku ke tubuhnya. Tangan kanannya diangkat dan dilingkarkan ke tubuhku. Dia hanya menurut. Malah mengeratkan lagi ada! Haha. Apple yang berada di tanganku kembali dimakan. Sempat Mia yang sedang khusyuk menonton kartun Spongebob di pandang. Khusyuk gila engkau! Entah apa yang dia suka kat kantun span tu. Empat segi je aku tengok. Suara pun sengau! Hikhikhik.


            “Alarh. Kan doctor tadi tu kata saya ni anak pak cik.” Balasku dan tersengih. Pak cik menarik tanganku kiriku dan digigit lembut. Tergelak aku dibuatnya.


            “Awak isteri abang. Bukan ANAK okay. Kalau awak nak jadi anak abang pun abang tak nak!” Balasnya dan mencium pipiku. Terdiam aku dibuatnya.


            “Kenapa pula tak nak saya jadi anak pak cik?” Soalku hairan.


            “Saya tak sanggup nak tengok anak saya begini cantik…” Balasnya dan tergelak kecil. Spontan aku menoleh ke sisi dan memandangnya. Wahhh~ Laki aku! Manis cakap a.k.a sweet talker! Hahaha.


            “I bet! Mesti pak cik mat romeo dulukan? Ayat bukan main lagi.” Balasku dan mencubit pipinya. Dia tergelak dan kembali menarikku agar bersandar di tubuhnya. Aku hanya menurut. Senang dimanjakan sebegitu. Dengan suami je boleh bermanja macam ni. Kalau nak bermanja dengan boyfriend tidak digalakkan sama sekali yer! Nikah dulu! Hahaha.


            “I’m not. Abang cakap benda yang betul je…” Balasnya. Aku tersenyum. Yelah tu! dari gaya pun aku dah dapat baca bagaimana kehidupannya dahulu. Study di luar Negara dan punya raut wajah yang kacak. Amatlah mustahil jika dia tidak mempunyai banyak teman wanita.


            “Hell yarh!” Balasku dan mencebir bibir. Dia tergelak dan mencium pipiku. Aku hanya membiarkan dan menjeling Mia yang turut sama memandangku. Hairan mungkin melihat aku dan pak cik hari ni begitu mesra. Keningku dinaikkan padanya dan dia pula jelirkan lidahnya padaku sebbelum kembali memandang ke tv lcd di hadapan kami. Mencebik aku dibuatnya.


            “Mia…” Panggilku padanya. Mia menoleh dan memandangku.


            “Eee!” Balas Mia geram dan berpeluk tubuh pabila aku menjelirkan lidah kembali padanya. Yay! Aku menang! 1-1 okay! Haha.


            “Sayang….” Tegur pak cik kepadaku dan mengusap rambut Mia. Aku hanya tersengih.


            “Uncle handsome tengoklah kakak tu! Asyik nak kenakan Mia je!” Adu Mia pada pak cik dan menjelingku. Aku menutup kedua-dua telingaku dan memandang ke siling. Sengaja tidak mendengar aduan rakyatnya itu.


            “Takdelah sayang. Auntie gurau je.” Balas pak cik lembut. Aku tersengih. Pak cik sering kali tegakkan panggilan nama ‘auntie’ untukku. Sedangkan Mia? Tetap tegakkan juga panggilan ‘kakak’ kepadaku. Haha. Kalaulah orang lain yang mendengar. Pasti bingungkan?


            “Tak de kerja lain ke asyik nak tengok patung empat segi ni? Cubalah tengok Barbie ke. Totally spies ke. Apa ke. Girly kot. Spongebob? Ewwwhhh!” Komenku tiba-tiba dan memandang ke kartun Spongebob di kaca tv. Pabila remote control ingin diambil Mia cepat-cepat mengambilnya dan sembunyikan di belakangnya. Tergeleng kepala pak cik dek sikapku dan Mia.


            “Biarlah! Mia suka tengok Spongebob! Lebih-lebih lagi Patrick! Comel! Kakak tu sibuk je! Macam budak-budaklah tengok tu semua. Sekarang ni orang dewasa pun tengok Spongebob tahu! Kan uncle handsome?” Balas Mia dan menjelingku. Sempat pak cik dipandanngnya. Terjengil mataku dibuatnya.


            “Mia jangan nak…” Belum sempat aku nak membalas pak cik sudah memotong.


            “Okay girls! Stop it. Mia duduk sini ya tenggok tv. Jangan nakal. And you my wife, jom...” Balas pak cik dan spontan tubuhku melambung ke udara pabila diangkat dengan selamba oleh pak cik.


            “Arghh! Pak cik! Gayatlah!” Jeritku dan melingkarkan cepat tanganku ke lehernya. Tergelak Mia dibuatnya.


            “Hahaaha! Padan muka!” Balas Mia yang sudah berdiri di atas sofa dan jelirkan lidahnya padaku. Kedua-dua matanya dibesarkan dengan jari.


            “Hei! Tunggu situ! Kakak kejar!” Jeritku geram dan ingin turun. Namun, pak cik menegah dan berlari membawaku naik ke tingkat atas. Huh! Siap engkau budak kecik! Tunggu engkau!








***CINTA ENCIK DUDA***







HAYKAL membaringkan tubuh isterinya ke atas katil. Nakal betul! Boleh pula gaduh dengan budak kecil? Ish! Macam nana nak ada anak nanti? Aira okaylah. Dah besar belia. Sekepala dengan Andra. Jika baby dan anak sebesar Mia bagaimana? Erk! Dah engkau kenapa Haykal? Jauh snagat mengelamunnya. ‘Sentuh’ pun belum. Adoiyai!


            “Pak cik…” Andra ingin berdiri namun ditegah oleh Haykal.


            “Heyp! Baring sini diam-diam. Abang tutup pintu sekejap.” Balas Haykal dan mencium dahi isterinya. Pintu bilik didekati dan ingin ditutup.


            “Baring sayang… Jangan nak ngelat…” Kata Haykal tanpa berpaling. Spontan Andra yang sudah duudk kembali baring. Haha. Tersengih dia dibuatnya. Suaminya memang the bestlah! Tanpa berpaling pun boleh tahu apa isteri buat kat belakang. Hehe. Haykal menutup pintu blik dan menguncinya.



            “Kenapa kunci pintu?” Soal Andra hairan. Air liurnya diteguk. Erk! Tak ke hairan tu tiba-tiba nak kunci pintu? Selama ni okay je mereka tidur tak kunci pintu. Haykal yang sudah berada di sisi andra tersenyum nakal. Kneingnya dinaikkan.


            “Sayang rasa?” Soal Haykal dan tersenyum penuh makna. Spontan Andra menarik comforter dan menutup tubuhnya pabila melihat sang suami membuka baju kemejanya satu persatu.


            “Ppppp... Pak cik jangan macam-macam eh! Saya belum sedia...” Balas Andra gagap dan memejamkan matanya pabila Haykal sudah mulai membukakan baju kemejanya. Tergelak Haykal dibuatnya. kepalanya digelengkan.


            “Jangan nak kuning sangatlah sayang.” Balas Haykal dan meleparkan baju kemejanya ke wajah isterinya. Spontan Andra membukakan mata pabila terasa ada baju di kepalanya dan menutup wajahnya. Aduhai! Wanginya bau… Bau haruman tubuh Haykal memang benar-benar membuatkan Andra terbuai.


            “Errr. Jadi?” Soal Andra dan menarik lembut baju Haykal yang menutup wajahnya sedikit. Namun ditutupkan kembali pabila kelhatan haykal sudah duduk di sisinya. Aduhai. Tubuh sasa Haykal yang tidak memakai baju benar-benar mengoda iman Andra. Lebih-lebih six pack yang ketat-ketat tu. Aduhai! Hahaha. Gugur jantung eden! Haykal tersenyum kecil dan gelengkan kepalanya.


            “Urutkan badan abang. Rasa sengallah yang… Semalaman duduk kat kerusi.” Balas Haykal yang sudah baring disisi Andra dan menarik tangan isterinya. Spontan Andra membuka matanya dan menarik baju kemeja Haykal. Diletakkan di atas ribanya. Suaminya sedang meniarap dan memejamkan matanya. Urut? Spontan Andra memandang tubuh sasa suaminya. Gulp!


            “Cepatlah… Nanti masuk waktu pula.” Balas Haykal pabila tiada sentuhan  di tubuhnya. Andra mengetap bibirnya dan wajah kacak suaminya dipandang. Aduhai. Mahu tak mahu terpaksa turutkan juga. Syurga ditelapak kaki suami engkau! Perlahan-lahan Andra duduk bersimpuh di sisi suaminya. Jemari runcingnya mendarat ke belakang suaminya dengan terketar-ketar. Haykal yang perasankan getaran jemari isterinya itu tergelak. Tak pernah urut orang ke apa isterinya itu? Ke tergoda? Haha.


            “Relax yang. Abang tak makan orang…” Sakat Haykal dan tersenyum kecil. Mencebir bibir Andra dibuatnya. Memanglah tak makan orang. Tapi ‘makan’ isteri. Erk! Apa yang engkau melalut ni Andra?! Hahahaha. Bengong!








B.E.R.S.A.M.B.U.N.G




*********************************






Asslamualaikum wbt and Salam Sjehatera Ladies!
A J





Hi ladies!








Ya! Ya! Ya!








Sayer tahu sayer lambat! L









Again….









M sorry ladies!











Nah gula-gula. õ











Jangan merajuk tau! J









Hehehehehe~







How was the story ladies? Best? Interesting? Romantic? Blur? Dang? Maafkan aku jika CED 16 ni tak dapat memuaskan hati anda semua. Huhuhu. J
M A A F
MAAF aku tak de tak update CED kan. L Maafkan aku eh? Disebabkan kesibukan aku setelah sakit begitu lama. Huhuhu. L Kepala pun dah fening-fening! Hukhukhuk. Aku harap uols faham aku. Aku manusia babe. Kalaulah aku robot maybe aku dapat nak edit CED everyday dan duduk 24jam depan lappy. But! M not L Sedihhh~  Huhhuhu.



Ketika kerjamu tak dihargai, saat itu kau sedang belajar KETULUSAN

Ketika usahamu dinilai tak penting, saat itu kau sedang belajar KEIKHLASAN





B I G T H A N K  S !
To those, yang sudi jenguk CED dan BLOG DF ni berulang kali. Siap ada yang berpuluh kali. Erk! Betul ke? Ke uols tipu aku? Hahaha. Nakal tahu! Tapi kalau betul. Aduhai! Allah swt je tahu betapa rasa bersalahnya aku dengan uols. Aku pun readers macam uols juga. Faham apa perasaan menunggu entry yang tak berkunjung tiba. Bengang siot! Tapi aku respect ah dengan uols. Memang uols kesayangan aku! Siap doakan aku cepat sembuh dan tak pernah lelah menunggu CED. Oh myyyy~ Terharu uols! Sangatsangatsangat! =’) Kalaulah aku ada doreamoon kata cik bonjour, hehe, pasti aku kan minta encik doreamoon tu hantarkan doriyaki pada uols satu-satu. Whahahaha~ Propa lebeyyy~ ada ke doriyaki je engkau bagi kat dorang RATU? Hampeh doh! Cer lah Iphone sebiji ke. Ipad ke. Erk! engkau hengat bapa aku buka kilang APPLE? DURIAN ada! Nak? hahahaha. A J




C E D 1 6 ? ?
Okay! Seriously, entah kenapa aku sukakan bab ni. S W E E T rasanya. Lebih-lebih pabila Datuk Megat Haykal memujuk Andra Tihamiey. Oh myyy~ Sweet! Hehehe. J Err. Jahatkan Pn Maria tu? Ish! Kalau aku ada ibu mertua macam tu. Aduh! Aku sendiri tak tahu nak buat bagaimana. Mahu pedas telinga aku sentiasa! Hahaha. Kasihan Andra L But, Alhamdulilah, Aira dah sihat J Wink! Hehehe. Faiz Akmal ni memangkan? Menganggu je! Ahaks! Doktor Rizal? Watak kecil je. Tapi yang lucunya pabila DR kata yang Andra, Aira dan Mia adalah anak Haykal! Hahahaha. Lucu siot! Kalaulah di dalam reality. Tak ke lawak tu? Hahaha. J Mia dan Andra? Hahaha. Memang dua makhluk Allah swt ni tak pandai sebulukan? Asyik bertengkar je. Haykal yang menjadi mangsanya. Hahaha. Oh myy~ Again! S W E E T time Haykal dukung Andra naik ke bilik dan meminta Andra mengurutkan tubuhnya. Awwhhh~ B L U S H I N G I alss! J Hahaha. Gatal! Apakah yang akan terjadi seterusnya? Bab yang seterusnya adalah permualaan kehidupan Andra sebagai budak practical di MH HOLDING iaitu company suaminya sendiri. Yakni, Andra sendiri tidak tahu akan hal tersebut. MH holding? Hurm… Hahaha. Hwaiting for the next chapter ladies! A J




Saya Ratu Adriana Nadineingin MEMINTA MAAF sekiranya CED BAB 16  ini tidak dapat memuaskan hati anda dan menepati piawaian cita rasa anda. MAAFKAN SAYAMy bad L Huhuhu. Saya juga ingin MEMINTA MAAF sekiranya ada kesalahan pada ejaan, ayat, perkataan dan sebagainya. Juga, MAAFKAN SAYA jika cerita ini agak TEROVER, TAK LOGIC, TERLEBIH dan sebagainya. Terus terang aku katakan cerita ini hanyalah F A N T A S Y aku sahaja. Tak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang dah mati. Sekiranya tidak logic. Dah aku nak buat cam ne? Dah aku kata fantasy! Mestilah ada yang tak logic! Betul tak? Hahaha. Penggunaan gaya bahasa dan penulisan memang santai dan tidak memgikut format BM yang sebetulnya. Begitu juga dengan BI. Chill sudehhh~ Please take the positive and ignore the negative ladies. Thinks smart! A J



Oh ya, aku nak tekankan di sini bahwa semua idea mengenai CINTA ENCIK DUDA @ CED adalah datangnya 100% dari diri aku dan imaginasi aku sendiri. 100% ya ladies! Aku tak copy mana-mana penulis dan jalan cerita serta plotnya 100% karyaku sendiri. Jika ada sesiapa yang nak pertikaikannya silalah berhubung dengan aku terus! Kerna CED adalah hasil titik peluhku sendiri. No copy okay! Original sih! Jika ada yang terfikir nak copy ke apa. Silalah buang jauh-jauh niat tak baik tu okay J Jika ada persamaan cerita ni dengan cerita yang lain. Itu aku tak tahu. Yang aku tahu CED adalah HASIL PENAT LELAH DAN TITIK PELUHKU sendiri. Titik! Jika ada yang sama. Mungkin kebetulan saja. Tapi mustahillah 100% kan? Kalau 100% aku pun 100% bengang! Hahaha. Penat-penat engkau berkarya orang lain pula senang-senang nak copy and paste. Sorry sikit! Heheh. Jahat sungguh aku! haha. Chill sudeh babe! J H A P P Y !



P/ S: Tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang mati. Hanyalah iklan penaja semata-mata J Wink!



Thanks for those yang sudi comment and dropping by pada blog saya yang tak seberapa ni. J Dan kepada new follower. T H A N K S dear. JMuch appreciated it babe! Kepada yang tak sukakan karya aku silalah unfollow blog aku ya. Aku tak halang uols. Tapi jika uols suka. Aku lagi suka. Amat menghargainya sangat-sangat. Tapi aku tak hargai bila uols dropkan comment yang buat aku down. Aku ni manusia. Punya perasaan.
It is better to remain silent than to speak a word can hurt others feeling… J Fikir-fikirkan~
Please! Please! And please leave ur comment ya J ♥♥♥ you!





We judge ourselves by what we feel capable of doing, while others judge us by what we have already done.





SILA TINGGALKAN JEJAK ANDA. TQ! J







Till then,










Sincerely,


34 comments:

  1. Bonjour..the best!!thanks dear:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI BABE
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Teheee
      most welcome and big THANKS too dear :)

      Delete
  2. ratu, nak lagi...... berapa banyak awak post, still saya tak akam puas hati...Queen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI QUEEN
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      ERK!
      Kenapa tak puas hati dear?????????

      Delete
  3. Wahhh.. So sweet!!
    Bila nak masuk part bunga2 chenta nii ;p
    Hmmm.. Si faiz tu xckup da inform bapak! Nak jugak tepon andra.. Heh!
    Sian doktor, melepas dia! Hehehhehe
    Puan maria tu.. As usual campak je tgh laut ;p

    Thanks! Looking frwd for nextt ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. puan maria ni kena bg pengajaran sikit......mesti lg lucu agaknya bila andra kt ofis haykal nnt.....

      Delete
    2. HI MIZZ ACU
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Ahaks!
      sweetkan deaR?
      hehehe

      haha tulah pasal! nak jugewwww
      aiyark! haha

      hahaha padan muka dokto! hihi

      betul! sokong! haha

      okay dear :)

      Delete
    3. HI ANA
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Hehehe betul tu dear
      ngam buang kat dalam laut! hihi

      Delete
  4. best...nk lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI BABE
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      okay dear :)

      Delete
  5. hehehehehe.. ratu the best la
    bile nak andra nak ready mesti tomey bile diaorg ada bb nt..hehehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI NZLYNA
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Ahaks!
      u r d best too dear :)

      hehe
      still awal lagi dear
      honeymoon pn belum! ahaks! :)

      Delete
  6. Comel sungguhla si mia tu. Andra pun tak nak mengalah. Hahaha.

    Mmg jenuhla pakcik nak menepis dan menapis peminat2 andra nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI HAJAR
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Ahaks!
      comelkan dear? hehe
      andra dan mia sebiji je! haha

      haha terpaksalah. apa boleh buat :)

      Delete
  7. Best nya cerita rasa tak sabar menunggu CED 17......

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI BABE
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      THANKS sayang :)

      Delete
  8. Dear nadine,
    Boleh ke panggil nadine ni..? X marahkan.. ?
    Thankx for the entry.. Superb.. Akak ni dah addicted to CED. Hr2x nak jenguk blog nadine.. Searching for new entry.. :) mmg best cite ni.. I also like ACK..
    May always healthy.. Jgn lupa mkn ubat.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI KAK YATTIE
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Hehehe
      boleh kak :)

      most welcome and THANKS juga ya :)

      ye ker? aduhai
      terharunyaaaa
      hehe :)

      teruskan support and follow saya ya :)

      THANKS sayang ::
      take care too

      Delete
  9. Cik Ratu,tabik spring!CED16,best!.Pelbagai pergolakkan emosi.Tapi yang best Datuk Megat Haykal ada tiga anak dara(Andra,Aira&Mia)superb!hahahaha...Hello papa haykal yang romantis dan bijak mengawal keadaan.Big 10s 4 U Cik ratu......Tak sabar nak tahu next chapter,praktikal di MH holding.Mesti lah Datuk Megat Haykal makin hati...huhuhuhu...Take care dear....Assalamualaikum...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI CHE LAILA
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      THANKS sayang :)
      terharu baca comment awak :)
      hehe

      ahaks!
      tu yang superb kan?
      lawak gila! hihi

      THANKS dear hihi :)

      haha haruslah DMH lebih bermain dgn perasaannya slepas ini hehe

      THANKS dear.
      take care too :)

      walaikumsalam wbt

      Delete
  10. tq ratu...
    berhari hari tggu akhirnya dpt gak....

    pn maria 2 kita campak je kat lautan ....
    dah tua tpi perangai x semenggah....
    cian andra makan dalam 2....

    pandai pakcik pujuk andra..
    mampu ke andra n pakcik bertahan...byk nya halangan n rintangan yg menunggu....

    pas ni andra dah praktikal...
    agak2 pakcik tau x yg andra kerja kat mh holding...
    lgi la makn ati pakcik 2....
    tentu ramai peminat andra...

    nak ced 17....
    knp skg ni cik ratu lmbat update..
    kami setia menunggu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI RYN
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      THANKS sayang
      sorry buat awak tertunggu2 :)

      ahaks!
      tulah pasal!
      asyik nak cari kesalahn andra jer kerjanya

      alhamdulilah
      seorang suami mampu melenturkan kemarahan isteri hehe
      in shaa allah mereka akan dapat bertahan jika mempunyai kepercayaan dan kesetiaan

      ahahahaha
      tulah dear
      makan hatilah pak cik dibuatnya
      wink! hehe :)

      sorry dear
      agak busy n xsihat sangat
      thanks ya

      Delete
  11. Knp ex mertua Haykal ni tak habis-habis nk cari pasal je..
    tak sedar ke anak dia perangai mcm mana sibuk je harta
    org. carilah harta sendiri, hai bila lagilh si Andra ni
    jadi isteri yg sebenar-benarnya. nak lagi Ratu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI ANOR
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Tulah dear
      kite pun bengang!

      erk! aku pula yang emo! hehe

      aits! dalam makna awak tu hihi :)

      okay dear :)

      Delete
  12. tq cik ratu....akhirnya, terubat gak rindu ngn encik duda kita ni..kiki
    kurang asam x-mother in law ni...suka suki je dia hina andra, xde gaya nenek langsung..ish!!
    x sbr nk bc next n3..yuhuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI NIJA_JAJA
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Most welcome dear :)

      hehe sorry buat awak terindu2 hehe

      tulah dear
      jahat sungguhkan ish

      yuhuuuu~ hihi

      Delete
  13. Ratu.. bila nak ada scene Andra dgn Puan Sri Puteri Dahlia nie??..dgn BEKAS mertua Haykal dah 2 scene...huhu...

    p/s: 1). Aira..cari la idea macamne nk rapatkan papa n mummy u tu...kata nak adik...hehehe...
    2). TQ Ratu..update2 la selalu ye... :)

    -col-

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI COL
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Hehehe akan ada dear
      tapi belum keluar lagi ahaks! :)

      P/S : hahaha amboih! nakal cik col kite hehe, most wc and thanks too dear hehe i will try my best :)

      Delete
  14. X APA SAYA FAHAM YG PENTING MESTI ADA WALAU PUN LAMBAT TQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI BABY MIO
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      THANKS SEBAB FAHAM

      Delete
  15. akhir nyew..da berhari2 dok bkk blog nie...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI BABE
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment =)

      Hewhewhew
      akhirnyaaaa :)

      hehe sorry buat awak tertunggu ya dear

      Delete
  16. mak mentua er... ex mentua si pakcik gila jahat. mulut x de insuran. kalau jdi andra, gerenti org tua tu kita sembur habis2an. hehehehe...

    oh sngt sweet kat ending entri ni. kemain ek? sick pack ketaq2 giteww :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. HI RINSYARYC
      T H A N K S for dropping by and leave ur comment dear =)

      hohoho!
      saya sokong dear
      ngam dibuang kat laut saje!
      hahaha

      ahaks!
      gatal sekejap! hihi =P
      six pack ketaq2 engkau! haha

      Delete